Annons:
Etikett06-tentor-prov
Läst 2889 ggr
Fridaaaa
2015-05-21 12:30

C-uppsats - Val av ämne!

Ska välja vad jag ska skriva om för något i min c-uppsats till hösten men åh vad vet inte vad jag ska välja! Har till den 25e på mig (trodde inte det skulle vara inne så snart).

Läser till förskollärare, vad kan man skriva om? (jajag vet att det ska vara något om intresserar mig men är så himla mycket som gör det)

Ska vara utbildningsvetenskaplig inriktning. DVS handla om undervisning, lärande alternativt allmän lärarkunskap.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Em_
2015-05-21 12:38
#1

Ingår det en litteraturstudie? I så fall kan det vara bra och kolla vad det faktiskt finns bra artiklar om så du inte kör fast för att ingen har forskat på det :)

Jag hade nog velat skriva om smittspridning, kanske kopplat till hygienrutiner eller gruppstorlek. Mest för att det ligger närmast ämnena jag pluggar 😛


Fridaaaa
2015-05-21 13:08
#2

#1 Vad innebär litteratussudie? =) Denna ska varautbildningsvetenskaplig inriktad 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Em_
2015-05-21 14:39
#3

Vad innebär utbildningsvetenskaplig, pedagogik typ?  ^^ När jag skrev skulle vi göra litteraturstudier alltså välja ett ämne, hitta vetenskapliga artiklar om ämnet och granska och sammanfatta de på ca 4000 ord. Alltså man läser bara om andras forskning, man gör ingen egen studie. Upplägget är nog olika för humaniora och naturvetenskap.


Fridaaaa
2015-05-21 14:46
#4

#3 Vi ska, som jag förstått det, göra egen studie är det tänkt :) DVS intervjua folk mmm :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[westerlind]
2015-05-22 22:43
#5

Poppis nu i förskola är ju exempelvis iPadens vara eller inte vara, det kan ju vara något? Eller ta en poppis teori, typ Piaget eller Dewey och ställa mot hur verksamheten fungerar. Eller varför inte undersöka hur en barngrupps sammansättning påverkar ett resultat av exempelvis en lek?

Fridaaaa
2015-05-23 08:12
#6

#5 Smart där med surfplatta eller digitala verktyg överhuvudtaget :) 
Samma med sista. Teorier är inte direkt mitt stora intresse 🙂 Tack

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
n00bArtWork
2015-05-30 21:55
#7

Fan synd att du skulle ha det inne för fem dagar sedan.

Annars hade utvecklingspsykologin alternativt socialpsykologi vart ett bra ämne då båda dem anser att barn utvecklar deras fundamentala största stöttepelare som trygghet osv redan under dagis tiden.

Dvs en översittare typen formas redan där samma med offer typen.

Fridaaaa
2015-05-30 22:10
#8

Blev Digitala verktyg då det har blivit så vanligt bara senaste åren.
Tror det kan vara intressant att forska i:För&nackdelar mm :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

n00bArtWork
2015-05-30 22:24
#9

Jadu tror fördelarna är många ifall vi eliminerar nackdelarna dvs överanvändandet/beroendet.

Fridaaaa
2015-05-30 23:04
#10

#9 Finns olika för och nackdelar med olika digitala verktyg mm. Så tror att det kan bli intressant. Har stor framfart på förskolorna: Bra eller dåligt? Ja ska bli intressant att forska i vad många tycker mm :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

n00bArtWork
2015-05-30 23:22
#11

https://forskolepadda.wordpress.com/varfor-ipad/ 

Hon hade källförteckning på sitt blogg innehåll, kanske hjälper en smula :) (eftersom jag vet att det kan vara jävla tråkigt att hitta pålitlig fakta).

Fridaaaa
2015-05-31 08:17
#12

#11 Tack! Ska kolladär 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[westerlind]
2015-05-31 10:24
#13

Kan också vara intressant att kolla vad olika slags förskolor tycker - "vanliga" kommunala, Montessori, Waldorf, Monroe mm.

Annons:
Loris M
2015-06-02 20:35
#14

Kan också vara intressant att undersöka förskollärarnas inställning till digitala medier. Jag vet att det finns de som är helt emot (oftast äldre generationer som är inte så vana vid IKT) och inser inte fördelarna. 

Eller att titta på hur digitala medier används i förskolan. Som ett redskap för lärande eller som en extra barnvakt när fröknarna vill att det ska bli lite lugnt.😈

Upp till toppen
Annons: