Annons:
Etikett15-csn
Läst 2206 ggr
Candela
2015-03-24 19:44

Studera utan CSN?

Kommer kanske börja läsa en treårig utbildning till hösten, men har bara 2 år av studiemedel kvar (på grund av tidigare avhoppade studier). Hur kan man ta sig igenom sista året av studier utan CSN? Tips?

Jobba extra utöver heltidsstudier kommer förmodligen vara så gott som omöjligt för mig.. Leva på sin partner är ju möjligt, men inte särskilt kul. Vill ju inte att han ska behöva försörja mig under ett helt år.

Annons:
VildaVittra
2015-03-24 19:49
#1

Du måste ju inte ta fullt studielån under de två första åren, ta dina kvarvarande veckor och dela antalet på tre. Sedan jobbar du de timmarna som krävs för att fylla ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Candela
2015-03-24 19:57
#2

Ja eventuellt. I och för sig vet jag inte om jag kommer klara av att jobba alls, parallellt med studierna. Har varit sjukskriven för stress och inte klarat av ens deltidsjobb de senaste åren (då har jag jobbat inom de stressiga branscherna, där folk utan utbildning utnyttjas till max 😮)..

Scorpio97
2015-03-24 19:59
#3

Man kan jobba under sommaren, det blir ju lite extra pengar i alla fall. Sen förstår jag om du inte vill leva på din pojkvän, men om du inte kan jobba extra så kanske du måste det? Ni kan ju se det som ett lån och när du får jobb så kan du betala tillbaka.


//Jessie

Ikajo
2015-03-24 20:02
#4

Jag tror man kan ansöka om förlängt studielån. Släng iväg en fråga till CSN, de brukar vara rätt kvicka med att svara.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Candela
2015-03-24 20:03
#5

#3 Fast det man tjänar under sommaren ska man ju leva på under sommaren 🤪 Men ja, om man får en bra lön kan man ju spara undan en del.

Vi får se om han och jag bor ihop då ens, för det gör vi inte i dagsläget (och det är lite knepigt för oss att flytta ihop också, på grund av barn sen tidigare förhållanden).

Finns det annars stipendier eller fonder man kan söka? 
Går det att ta extra-lån från CSN?
Eller ska man kanske ta ett vanligt banklån och betala av sen?

Candela
2015-03-24 20:04
#6

#4 Det skulle vara bra om det är så! Får kolla med dem.

Annons:
[kerstinthemilklover]
2015-03-25 08:46
#7

#5 , Ja det går att ta extralån från CSN. Och det finns mängder av stipendier som du kan söka.  Det finns stipendier som är riktade till kvinnor som pluggar vidare. Det finns även en del med krav att komma från någon speciell ort. Sedan finns det intresseorienterade stipendier. Det är mycket möjligt att du faktiskt finner en lösning på det här om du söker!

Candela
2015-04-09 12:43
#8

Tänkte ge lite återkoppling här.

Har kollat på CSN's hemsida och upptäckt att ett år av de studier jag gjort på universitetet räknas som gymnasienivå (naturvetenskapligt basår), och därför har jag fler veckor kvar än jag trodde 😛

Därför saknar jag bara 4 veckors studiemedel, vilket ju är fullt överkomligt!

Upp till toppen
Annons: