Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2259 ggr
Candela
2015-03-24 13:48

Frustrerad över (bristande) studievägledning!

Har varit i kontakt med fyra personer på universitetet hittills - två studievägledare, en examenshandläggare och en fakultetssamordnare, och ingen verkar har full kunskap om det jag undrar över.. 

Den sistnämnda tyckte jag skulle höra av mig till en programansvarig och även återkoppla med de två studievägledarna, och på så sätt "plocka russinen ur kakan". Med andra ord ta info från flera olika håll och på egen hand försöka få ihop hur det funkar? 

Jag vill bara ha hjälp att lägga upp en studieplan som passar mig! Få hjälp att välja rätt kurser, för att kunna ta ut en examen! Inte sitta och chansa när jag gör min ansökan!

Blir smått galen, och stressad eftersom ansökningstiden går ut 15 april..

Annons:
MagArne
2015-03-24 13:55
#1

Och du tror att vi på iFokus har mer kunskap att designa ett program åt dig? Eller vad ville du förmedla med ditt inlägg?

Candela
2015-03-24 14:04
#2

Jag ville bara få ut min frustration, få klaga och gnälla lite. Är det okej?

MagArne
2015-03-24 14:12
#3

Klaga på du ;-)

Hoppas du får till en bra studieplan

Har du pratat med olika företag där du vill jobba vad de önskar att de nyanställda har för utbildning i sitt bagage?

[kerstinthemilklover]
2015-03-24 14:27
#4

#0 Vilka kurser som du behöver beror på vilken typ av examen du eftersträvar.
Du säger att du går ett program men inte vilket. Många typer av ingenjörsprogram har ganska så enkla ramar som säger att man ska ha minst 37,5 Hp matte, varav en kan vara linjär algebra. Du kan således läsa linjär algebra riktad till lärarstudenter eller datavetare och ändå uppfylla kraven för att ta ut en examen.

Men går du däremot på exempelvis läkarprogrammet så måste du följa en kursplan och göra kurser i "rätt" ordning för att uppnå tröskelkrav och komma vidare tills nästa nivå och slutligen målet att kunna söka en legitimation för att få lov att utöva yrket.

Vilket program är det du går och vad är ditt mål?

Candela
2015-03-24 14:44
#5

Problemet är att jag har läst delar av ett program, och nu har frågor om hur man gör för att ta ut en generell examen. Som jag har uppfattat det (av informationen jag fått hittills) så måste man ha 90 hp inom sitt huvudområde, och 90 hp i andra kurser för att få ta ut en generell examen. Det skulle vara ett alternativ för mig, eftersom jag (av olika anledningar) inte kan/vill slutföra programmet jag läst.

Men, jag har ingen aning om vilka av de kurser jag redan läst som ligger inom "mitt" huvudområde, alltså vilka som kan räknas in i de där 90 hp. Och om jag inte har tillräckligt, vilka kurser finns det då jag kan läsa till för att uppfylla kraven? Och av alla andra kurser jag läst, som ligger utanför mitt huvudområde, - vilka kan räknas in i de där övriga 90 poängen?

Alla svarar så luddigt, eller säger olika saker, så jag vet varken ut eller in..

Candela
2015-03-24 14:47
#6

Jag har läst en civilingenjörsutbildning i design- och produktutveckling. Jag har läst 3 år, men inte klarat alla kurser under dessa år. Jag är intresserad av ergonomi, kroppen, psyket och produktutveckling som inriktar sig mot dessa områden.

Ett alternativ kunde (enligt en studievägledare) vara att läsa kurser inom arbetsterapi för att komplettera min utbildning, och då ta ut en generell examen. Någon annan menar att det inte går? Ytterligare någon annan säger att det nog är bäst att läsa Arbetsterapeutprogrammet och ha mina övriga kurser som merit på pappret.

Annons:
[kerstinthemilklover]
2015-03-24 15:08
#7

Brukar inte en del av kraven vara att en del kurser ska vara på grundnivå, några på kandidatnivå och till sist några på avancerad nivå?
Det är klart du med fler kurser inom ett valt ämne och rätt pusslande kan ta ut en examen inom arbetsterapi. MEN kolla först så att du får med alla kurser då arbetsterapeut är ett legitimerat yrke.

Jag ställer lite frågor som du bör tänka på när du väljer din examen.
Varför ska du ha en generell examen? Vad ska du med den till? Finns det möjligheten att med nya kurser ta ut dubbla examen på samma poäng?
Kolla upp vilka kurser du har gått och lägg pussel och se vad det för dig.  Du kan ju ta hjälp av en studievägledare och ha lite enklare frågor: Jag har tagit dessa strökurser med tusen olika mål och nu har jag dessa poäng, vilka kan jag använda i "vald" examen? Vad behöver jag göra för att uppnå målet.

Det är inte helt enkelt att förstå vad du strävar efter och jag tror att det är därför som du att svårt att tillgodogöra dig råden från studievägledarna.

Om du vill bli arbetsterapeut så tror jag faktiskt att det är enklare att bara läsa hela programmet från början till slut för att få i hop det riktigt och ha roligt under tiden. För studiekamrater gör verkligen livet så mycket bättre.

Candela
2015-03-24 16:45
#8

Tanken med en generell examen var att dels kunna få en examen där mina två favoritämnen finns representerade, och att slippa plugga ytterligare 3 år på universitetet (eftersom jag bara har 2 år med studiemedel kvar att ta ut..).

Mitt drömyrke är att jobba inom produktutveckling med inriktning mot ergonomi (kan t.ex. handla om att utveckla kontorsmiljöer ur ett ergonomiskt perspektiv, eller att ta fram hjälpmedel till människor med funktionshinder m.m.). 

På programmet jag läste var det större fokus på produktutveckling med inriktning mot konstruktion och hållfasthet, och därför känner jag inte att det är värt att avsluta utbildningen. Dels var utbildningen för stressig för mig (blev sjukskriven i slutet) och dels orkar jag inte läsa klart alla de tekniska kurserna.

Just på grund av mitt stora intresse för ergonomi, anatomi och psykologi har jag även funderat i banorna mot arbetsterapeut på sistone. Men helst vill jag ju kunna kombinera dessa yrken, och då är det ett plus om jag kan skära ner på studietiden. Jag har EN kurs på 7,5 poäng som kan tillgodoräknas i arbetsterapeut-utbildningen, men det gör ju ingen jättestor skillnad.

[kerstinthemilklover]
2015-03-25 08:42
#9

Det är ju faktiskt en månad närmare målet. Så visst gör det skillnad. Kan du ta ut CSN med så stor lånedel som möjligt så att du kan spara till de sista månaderna du behöver för att kunna färdigställa din utbildning?

Upp till toppen
Annons: