Annons:
Etikett12-efter-studierna
Läst 2523 ggr
CorneliaAndersson
2015-02-18 03:00

Socionom - Hur ska jag gå till väga?

(OBS! Vet inte om detta hamnade i rätt grupp)!

Hej!
Jag går mitt andra år på en naturbrukslinje (inriktning hund). Valde den utbildningen då jag inte riktigt visste vad jag ville bli när jag gick i 9:an så jag tog något jag tyckte lät kul.

Nu har jag dock funderat, funderat och funderat. 
Och kommit fram till att jag vill jobba med människor.
Polis är uteslutet (även fast det tidigare stått väldigt högt i mina tankar), så även ambulansförare och läkare etc.

Men en kurator, det skulle jag vilja bli!
På högstadium, eller kanske på sjukhus?
(Hur mycket mer måste man plugga för att jobba på sjukhuset, då som barn- och ungdomskurator?)

Hur som helst.. Hur ska jag ta mig vidare efter gymnasiet?
Jag är helt grön på detta, känns det som, och jag tycker att det är så himla svårt och jobbigt att ta reda på saker själv. Därför tänkte jag höra med er var som behövs för att bli kurator.
Nästan lite steg för steg.

Har kollat lite och hittat att man behöver följande för att komma in på socionomutbildningen:
Grundläggande behörighet + Matematik B
Samhällskunskap A Eller Matematik 2a/2b/2c
Samhällskunskap 1b/1a1 + 1a2

Står även:
''Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 5/A5
Urval:
Betyg 66% högskoleprov 34%''

Vad menas med detta?

Vill verkligen ha så mycket info som möjligt.
Tack på förhand!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
sadhero87
2015-02-18 05:12
#1

Urvalet handlar om hur många som kommer in på betyg och hur många som kommer in på högskoleprovet. Det finns även en särskild urvalsgrupp som kanske mest synd på Ersta Sköndals Högskola där de tar in 50% av socionomerna genom intervjuer. Det skall gå att läsa mer på deras hensida om det. Www.esh.se Vill du bli kurator är socionomprogrammet bra då det ger en bred kompetens och möjlighet till jobb på många andra områden också. Studietiden är 3,5 år.

CorneliaAndersson
2015-02-18 13:27
#2

#1
Tack!
3,5 är en ganska skaplig tid kan jag tycka!
Men räcker det med socionomprogramet? Sett att man behöver läsa något med psyk(…) med(?)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

JustMySelf
2015-02-19 00:50
#3

#2 Socionomprogrammet ska räcka som utbildning, det ingår lite psykologi. Däremot kanske du inte blir anställd som det direkt efter examen, utan att du kan behöva jobba som någon annan typ av socionom först.

sadhero87
2015-02-19 05:07
#4

Det beror förstås på socionom utbildningen. Ersta har genomgående etik och samtalsträning och det är många som direkt blir anställda som kurator efter utbildningen.

Mia
2015-02-28 12:37
#5

Jag tar min socionomexamen nu i juni! För att bli kurator räcker det med socionomutbildning, dock kan det skifta beroende på vilken kuratorroll du är intresserad av. Inom sjukhus t ex är det vissa som kräver vidareutbildning såsom Steg 1 utbildningar. För att nämna ett exempel har jag blivit kallad till intervju som sjukhuskurator med bara min socionomutbildning och ingen erfarenhet av kuratoryrket.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Upp till toppen
Annons: