Annons:
Etikett03-gymnasiet
Läst 1564 ggr
Scorpio97
2/4/15, 5:29 PM

Engelska 7 eller naturkunskap?

Vi fick välja I-val samt programfördjupning för några veckor sedan. Matte 3 var jag redan säker på, och valde därför det som fördjupning. Vet att den krävs om jag vill plugga vidare inom ekonomi, vilket jag vill ha möjlighet att göra. 

Sen valde jag engelska 7, enbart för att den ger meritpoäng. Dock har jag börjat ångra mig, då jag fått höra att det är väldigt mycket prata inför hela klassen i den kursen och det är något jag är livrädd för. 

Vi går naturkunskap 1 nu, och jag tycker det är roligt och läraren är underbar. Fick dessutom redan på att naturkunskap 2 krävs för psykologutbildningar, vilket också är något jag har funderat på. 

Jag har visserligen redan lämnat in mitt val, men är ganska säker på att det går att få det ändrat om jag verkligen skulle vilja. Är det värt att ta engelska 7 för meritpoängen och sedan läsa natur på högskola ifall jag skulle behöva den..? För att jag vet att jag kommer ha mycket ångest inför engelskan, då jag verkligen inte är bekväm med att prata inför grupp. Samt att det är ju inte säker att jag får en lika bra lärare på naturen då. 
Samtidigt så kanske jag inte kommer in på den utbildning jag vill om jag väljer bort meritpoänget som kommer med engelskan..

Finns det kurser som kräver engelska 7? Inom vilka områden är det?


//Jessie

Annons:
VildaVittra
2/4/15, 5:34 PM
#1

Det viktigaste för mig när jag pluggar är att jag har kul och så länge man inte behöver ett ämne för vidarestudier så skulle jag välja det roliga ämnet. Naturkunskap är också praktiskt att kunna i vardagen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jazmin1e
2/6/15, 7:47 PM
#2

Jag läste engelska 7 och jag är livrädd för att prata in för människor, men jag klarade av det ändå.  När det väl var över vart värt meritpoängen, men om du funderar på bli psyokolog är nog naturkunskap bättre.

Glorious
3/17/15, 8:31 PM
#3

Jag tycker du ska välja Naturkunskap om du trivs med det ämnet redan :) 

Jag hoppade av Engelska 7 för att jag tyckte den bara gav ångest, det var både svårt och man ska prata öppet och kände inte för att må dåligt över det varje vecka och ändå då inte kunna ta in och lära mig ordentligt.

Scorpio97
3/17/15, 9:25 PM
#4

Hade bestämt mig för natur, men tyvärr var det för få som hade valt, så det blev ingen i-valsgrupp. Fanns bara som fördjupning och där har jag matte 3. Så jag får helt enkelt försöka klara av engelskan så gott det går :/


//Jessie

Glorious
3/18/15, 4:27 PM
#5

Å va tråkigt! 

Ja, du får försöka tänka positivt :)

nawalmousa
4/8/15, 11:18 AM
#6

Jag tycker att engelska 7 är mycket bättre o enklare

Annons:
Upp till toppen
Annons: