Annons:
Etikett18-lov-och-andra-ledigheter
Läst 2558 ggr
Anonym
Anonym
2015-02-03 15:51

Föräldraledighet under studietiden

Hej!

Är det möjligtvis någon här inne som har lite koll på hur det funkar att kombinera studier och föräldraledighet? Det finns massor av information om vilka rättigheter man har att gå ner i arbetstid o. dyl. för den som arbetar, men jag finner ingenting om hur det fungerar för studenter.

Jag sätter själv ihop min kandidat och läser alltså 30hp-kurser terminsvis. Om jag får barn och vill gå ner till exempelvis 50% under en eller två terminer, hur fungerar det? Måste jag välja kurser som ges på 50% eller har jag rätt att läsa de kurser jag planerat, bara det att jag läser någon av dem på två terminer istället för en? 

Min man kommer förmodligen läsa på ett kandidatprogram när vi får barn, hur fungerar det då för honom? Kan han studra på deltid under en viss period och ändå gå klart programmet? Hur gör han då med de poäng som han ligger efter med? Jag har hört talas om att folk tar studieuppehåll under ett program, för exempelvis föräldraledighet, men jag är nyfiken på hur det fungerar i praktiken.

Naturligtvis har jag koll på att dessa frågor går att ställa till SYV, men det känns lite orättvist att den som förvärvsarbetar enkelt kan läsa om sina rättigheter på nätet, medan jag får leta mig blå efter någon information alls 😛

Mycket tacksam för svar!

Annons:
molam
2015-02-03 15:56
#1

Nej, finns inget som hete "föräldraledighet för studenter" isf får man förminska studie tiden och går miste om studie bidraget eller Sluta studera helt. går man ner till ex 50% finns det 2 alternativ, Ta Studierna undet en längre period (Kanske 1 eller 2 extra terminer) eller också ta bort Vissa lektionen och studera dom vid ett senare tillfälle

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fridaaaa
2015-02-03 16:08
#2

Man kan ha studieuppehåll. Läser man på högskola har jag för mig att man kan ha det upp till 1 år och sedan börja studera igen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
2015-02-03 16:30
#3

#1 Föräldraledig är man ju i vilket fall, oavsett vad man har för sysselsättning (eller ingen alls) i vanliga fall 🙂 Varför skulle man bli av med studiebidraget om man går ner till deltid? Enligt CSN kan man få både bidrag och lån för antingen 50, 75 eller 100%. Det var egentligen bara det där med att ta studierna under en längre period jag ville veta mer om. Hur fungerar det  praktiken? Att man får klara sig utan föreläsningar och själv ta mer ansvar för att lägga upp sin studietid förstår jag, men man får alltså lov att göra så?

#2 Studieuppehåll fungerar tyvärr inte för oss då vi inte klarar ekonomin om vi bara delar på en föräldrapenning och den sammanlagda ledighetsperioden tar slut alldeles för fort om vi båda tar ut dagar samtidigt. Därför vill vi fortsätta studera deltid och bara ta ut FP de dagar som vi inte studerar. Vi vill heller inte behöva skjuta alltför mycket på våra respektive examen, vilket vi skulle behöva göra ifall vi t.ex. skulle arbeta deltid under föräldraledigheten.

molam
2015-02-03 16:33
#4

#3 Nu för tiden måste man studera minns 80% för att få Studie bidrag, Studie lån är det annorlunda med tror jag

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Anonym
Anonym
2015-02-03 16:36
#5

#4 Jag sökte precis på csn.se och det gick utmärkt att få både studiebidrag och lån för 50% på universitetsnivå 🙂 CSN-delen har jag inget problem med att lösa själv, de har en mycket informativ hemsida. Problemet var bara hur själva studietiden ska pusslas ihop rent praktiskt.

Fridaaaa
2015-02-03 16:42
#6

#4 Jag har studerat 50% en termin, fick csn plus lån. Men fick bara halva såklart

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
molam
2015-02-03 17:12
#7

#5 och #& här måste man studera minst 80% för att få Bidrag o-o

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fridaaaa
2015-02-03 17:19
#8

#7 Ok märkligt att det är olika, för CSN ska vara samma överallt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2015-02-03 18:35
#9

Min bror får inte Studiebidrag och han studerar 75% jag som studerar 100% får bidrag och hans studie veckor är inte slut då jag har Studerat längre än han

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fridaaaa
2015-02-03 18:36
#10

#9 Har de sagt varför han inte för studiebidrag?
För man får bidrag även om man studerar 75 % eller 50%.Plus lån

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2015-02-03 18:38
#11

För att han inte studerar 80% #10

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fridaaaa
2015-02-03 18:58
#12

#11 Fast måste vara annan anledning med. CSN ska inte skilja sig. Ska vara samma regler för alla.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
2015-02-03 20:15
#13

Det är den anledningen dom har utgivit jag vet inte

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Fridaaaa
2015-02-03 20:50
#14

#13 Ok högst konstigt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
2015-02-09 10:16
#15

Puttar upp denna tråden lite då jag gärna vill höra om fler personers erfarenheter av att gå ner i studietakt under föräldraledigheten. Hur gjorde ni rent praktiskt med upplägget? Hur lång tid tog det för er att slutföra studierna jämfört med hur lång tid det skulle ha tagit egentligen?

Några fler som fått barn under studietiden utan att ta fullständigt uppehåll måste det ju finnas här 🙂

JustMySelf
2015-02-11 17:37
#16

Det här är inte ett exakt svar på din fråga, men jag skriver ändå. I klassen över mig på universitetet finns en tjej som fick barn i höstas. Hon har valt att fortsätta på heltid med programmet, men att läsa på "halvdistans". Hon går på alla obligatoriska moment i skolan (seminarier) och har då antingen barnet med sig vilket funkar jättebra, alternativt om hennes man kan vara hemma den dagen. Föreläsningarna läser hon bara in hemma, ofta klarar man tentorna bra utan föreläsningarna, sålänge man är duktig på att läsa.

Anonym
Anonym
2015-02-13 20:22
#17

Tack för ditt svar! Jag har funderat lite på det alternativet och kommit fram till att det känns en smula osäkert men kan fungera om vi får en snäll bebis och våra scheman inte krockar alltför mycket. Jag är ändå van att mest gå på föreläsningar, tentor och de mer intressanta föreläsningarna och plugga resten hemma. Frågan är bara om vi får tillräckligt mycket ro hemma för att kunna studera på heltid båda två. Men det är absolut ett alternativ jag har i åtanke 🙂

Upp till toppen
Annons: