Annons:
Etikett035-komvux
Läst 2481 ggr
taylor__lambert
1/29/15, 6:27 PM

lite komvux frågor + Fattar 0 av Historia

Jag läste Historia 1b av nån anledning på komvux i Stockholm när jag gick genom gymnasieslussen fast jag skulle läsa Historia 1a1, jag hoppade av Historia klassen relativt for då jag fattade verkligen ingenting utav vad de pratade om. Hur ska jag förstå vad det handlar om? Tips på bra inlärnings sätt för dyslectiker? Jag har boken hemma och har läst men fattar fortfarande ingenting.

Kan man läsa Historia 1a1 på komvux? Kollade på deras hemsida men ja, man missar saker ibland och blir det lite jobbigare och jag tycker jag har läst mycket men inte hittat det jag sökt efter.

Samt finns det bara intensiv kurser på komvux? För det är de enda jag hittar o.O

Kan man läsa de ämnen man själv vill eller måste man välja ett program? Jag vill gärna läsa i min egna takt och de ämnen jag vill börja med först men känner att välja ett program är svårt för min del för det är väl typ som att studera på heltid flera kurser i veckan?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
leemland
1/29/15, 6:35 PM
#1

När jag läste på komvux(hermods där jag bor) så kunde jag välja enstaka kurser bara. 
Intensivkurs tror jag inte finns. Men oftast är det så att du själv lägger upp hur du ska läsa. vill du klara av en kurs på någon vecka bara så tror jag nog du får lov de.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

VildaVittra
1/29/15, 6:38 PM
#2

Det finns en uppsjö av dokumentärer om olika händelser i historian, varför inte titta på en sådan innan du försöker läsa boken. För det är lättare att hänga med om man har lite förkunskaper. 

I värsta fall finns det spelfilmer om olika händelser, de är ju inte historiskt korrekta, men kan göra att man ändå känner igen namn, händelser och platser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sagolikt
1/29/15, 6:40 PM
#3

Jag tror att du skulle ha god hjälp av att prata med en studie- och yrkesvägledare (syo). De arbetar på skolor (kolla te x med den komvuxarrangör du gick hos, eller klicka dig fram till en skola här) men även på Arbetsförmedlingen.

taylor__lambert
1/29/15, 6:42 PM
#4

#1 intensiv kurs menar jag att den bara håller på i 3 månader vilket är vad jag fick när jag valde historia, spanksa och engelska :S det ska finnas 6 månaders kurser har jag hört men jag hittar inte.

#2 jo det klart jag kan kolla på det men då vill jag veta att det är sånt man ska lära sig, alltså typ att det är korrekt eller hur jag ska uttrycka mig. Tex om det handlar om 2:a världskriget så ska ju all fakta finnas med och det ska vara korekt, jag litar sällan på sånt jag hittar på internet då jag är väldigt osäker på vad folk lägger ut så om du har nån bra sida så tar jag väldigt gärna emot det :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
1/29/15, 6:45 PM
#5

#3 har försökt fått tag på den personen jag hade kontakt med men det har gått snart tre veckor och jag verkar inte få tag på den personen. Jag går hos arbetsförmedlingen där det kan erbjuda en studiemotiverande kurs men hur jag går till väga därifrån vet jag inte, men jag ska ringa min handläggare imorn och se om vi kan boka upp ett möte så kommer jag självfallet att ta upp detta.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

leemland
1/29/15, 6:47 PM
#6

#4 Okej. Då har dom nog ändrat sedan jag läste sist.
För då gick man mer på poäng och studietakt (heltid, halvtid eller deltid) och då lade man upp de själv. Jag gjorde min engelska på någon månad bara. Har för mig jag va klar innan jag skulle . 

Annars säger jag nog som #3 , det är nog lättast för dig att kontakta en syo och prata med dom så du får direkta och rätta svar på dina frågor! 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
VildaVittra
1/29/15, 6:49 PM
#7

#4 Fast dokumentärer är ju inte baserat på något folk "lagt ut" på nätet. 

Och saken var ju att du efter du sett dokumentären, ska läsa boken, för då är det lättare att läsa samt förstå. 🙂

Ge ett exempel från din bok på någon del i historian som du hade problem med, så kan vi göra en liten övning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

taylor__lambert
1/29/15, 6:57 PM
#8

#6 jag vet att senaste dom ändrade en hel del var 2012 och då ändrades olika saker exakt vad minns jag inte så det är väl om du studerade där innan det :)

#7 menar typ det folk lägger upp på YT vilket är den enda platsen jag känner till som man kan kolla videos på. :p 

Den boken jag har är inte riktigt klok heller går ifrån en sak till nästa för att sedan gå tillbaka till det första så jag blir extremt förvirrad 🤦‍♂️

Okej vi kan börja med det allra första kapitlet som jag försöker beta av, Forntiden - Människans ursprung

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

VildaVittra
1/29/15, 7:06 PM
#9

#8 Den här tv-serien har fått bra betyg: http://www.imdb.com/title/tt1397256/

BBC gör i regel bra kvalitets dokumentärer, amerikanska ska man däremot vara lite mer kritisk till. 

Första avsnittet:

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

taylor__lambert
1/29/15, 7:23 PM
#10

#9 lite dumt med textningen som är på… vad är det för språk, mexikanska? ser ut som spanska men inte helt spanska o.O Det tar bort min koncentration (har ADD) väldigt mycket och den går inte att ta bort :/ Men den finns inte hela på YT då eller? Eller måste man hyra alt köpa DVD:n, vet att BBC har gjort en del bra saker.  den verkar bra när jag anstränger mig tillräckligt för att lyssna och förstå.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

VildaVittra
1/29/15, 7:47 PM
#11

#10 Sätt en bit tejp över texten. Jag tror nog hela finns, tror jag såg att någon lagt in hela serien som spellista.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

taylor__lambert
1/29/15, 7:54 PM
#12

#11 så det finns fler? :D

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

VildaVittra
1/29/15, 8:05 PM
#13

#12 Det är en tv-serie som sagt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
taylor__lambert
1/29/15, 8:14 PM
#14

#13 får kolla in lite mer på det, tack :)

Då är det bara resterande frågor som behövs besvaras :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

VildaVittra
1/29/15, 8:17 PM
#15

Tänk inte på dom nu, bästa sättet att lära sig är att ta en fråga åt gången.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: