Annons:
Etikett035-komvux
Läst 1208 ggr
[jagärglad]
1/24/15, 7:00 PM

Hjälp med att förstå engelsk artiekel!

Hej! Läser en egnelsk artiekel i The Guardian och har svårt att förstå vissa saker. Citerar artikeln ordagrant. (Det är en diskussionsartikel om Pegida)

"While never compromising on the Essentials of an open society including free speech, we non-Muslim Europenas must keep sending these small signals to our Muslim fellow Europeans. The best signal of all is the one that indicates no explicit signals is necessary.

Jag har svårt att förstå det jag strök under. Vilka signaler är det vi måste sända ut?  Explicit kan ju översättas till tydlig eller klar. Då blir översättningen av den sista meningen i mitt huvud " den bästa signalen att skicka ut är den som inte indikerar några klara signaler".  Det låter inte så vettigt….

Annons:
Scorpio97
1/24/15, 7:10 PM
#1

"Den bästa signalen är den som säger att inga klara signaler behövs" skulle jag översätta det till, jag är dock inte världsbäst på engelska direkt. Vet inte om det låter vettigare i sammanhanget..?


//Jessie

[jagärglad]
1/24/15, 9:05 PM
#2

nä precis fattar inte vad de menar med det….någon annan som har en aning?

[jagärglad]
1/25/15, 11:42 AM
#3

Ingen som kan förklara detta bättre??

[Daisy-Moa-Elsa]
1/25/15, 10:18 PM
#4

Jag skulle utläsa innebörden av den meningen med att den bästa signalen som finns är den som påvisar att specifikt uttryckliga signaler inte behövs. Å då återkopplar sista delen av meningen till den föregåendes meningens innehåll.

Halvdansken
1/28/15, 9:50 PM
#5

Explicit kan översättas ungefär som uttryckliga eller möljigen överdrivna (beror på sammanhanget).

Alltså att den bästa signalen är inga signaler, eller i alla fall inga överdrivna signaler.
Att ha ha ihjäl en massa människor för att man inte gillar deras teckningar, kan tex anses som en överdriven signal av många, och faktiskt gjorde att många fler upptäckte den tidningen, vilket aldrig hänt annars. Och skapade därmed ett större hat till muslimer, vilket heller inte hänt om de istället inte gjort något alls.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: