Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 3114 ggr
Stephanie
1/11/15, 5:53 PM

Hur behåller man motivationen?

Jag har alltid haft lätt för att hitta motivation till saker. Jag kan vara hur ambitiös som helst och vara "nu jäklar ska jag klara det här" ända ut i fingerspetsarna. Jag vet vad jag vill och jag vill det gärna, så det är inte det som är problemet. Men när jag sen sätter mig där med böckerna och inte förstår ett enda ord så sinar den där starka motivationen bort snabbare än något annat… 

Hur ska jag få den där motivationen att stanna kvar så att jag orkar kämpa vidare trots att det känns hopplöst? Har ni några knep, små eller stora? 

Jag försöker tänka i ett större perspektiv - varför jag behöver den här kursen, att jag kan jobba med det jag vill sen, och framförallt att jag faktiskt tycker att det är himla kul så snart jag förstår! Men det hjälper inte när jag sitter där och försöker förstå i flera timmar, och ändå har inte en enda grej blivit begriplig…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Fridaaaa
1/12/15, 12:40 PM
#1

Låter precis som mig. Hade med behövt tips på detta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stephanie
1/18/15, 11:10 PM
#2

Puttar lite på den här. Ingen som har någon tanke eller eget sätt att hantera det här på?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

soetisen
1/19/15, 7:56 PM
#3

När jag sitter där med någonting som jag inte förstår, så håller jag på med det en stund. Sen tar jag en paus, funderar på det jag har läst om/räknat om brukar då brukar det lossna något lite. Fortsätter då med pluggningen, tar paus på ett par timmar/någon dag och har det i hjärnan, så lossnar det något mer osv. Varje gång det lossnar så blir jag glad och fortsätter. Brukar inte vara stora grejer som lossnar på en gång, men mer och mer med tiden.

Sen inför tentaplugget så har jag alltid tänkt ut en belöning om jag klarar tentan. Då pluggar jag mer för jag har ju lovat mig själv att tatuera mig/annan belöning jag vill ha. Vilket motiverar mig jättemycket. Att tänka på framtida jobb hjälper mig väl inte sådär jättemycket inför tentor, utan det är de kortsiktiga belöningarna :)

Så det är inte mitt stora tips, belöningar!

- Medarbetare på studier.ifokus

Agnez94
2/2/15, 8:15 PM
#4

Mitt tips är, men som inte låter riktigt logiskt, är att förlåta sig själv för att man inte förstår. Något många missuppfattar med en inlärningsprocess är att man inte ska förstå allt från början. Gör man det är det självfallet bra men absolut inget som är vanligt. Man lär sig till exempel inte spela fotboll på ett försök. Det som #3 skrev stämmer bra. Det tar tid och måste få lossna lite i taget. Det är just därför det är bra med korta arbetspass och pauser plus att man repeterar (!) för annars kommer det bli otroligt svårt att förstå då hjärnan tappar sammanhanget.

Stephanie
2/2/15, 10:10 PM
#5

#4 Det där är ett av mina största problem, att jag känner mig så dålig så fort det är något jag inte förstår. Så att börja på en helt ny kurs blir ju hemskt, när jag inte kan någonting alls i stort sett! Jag får verkligen påminna mig själv ofta om att jag ju faktiskt ska lära mig det här, att det inte är konstigt att jag inte kan det redan… 

Just nu satsar jag på att skriva en tenta i kursen Envariabelanalys 2 i mars. Har kollat igenom alla kapitel och börjar få ett hum om vad allt handlar om. Men så sätter jag mig och ska lösa tal och jag förstår precis nada! 😛 Än så länge finns det tid och jag försöker plugga i alla fall en stund varje dag.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Sindri
2/4/15, 5:49 PM
#6

Jag har alltid rått mina barn/ungdomar att kolla runt på nätet om ämnet de skall plugga in. Speciellt Wikipedia. Eller försöka låna en annan bok om samma ämne. Läroböcker är skrivna efter en pedagogik och med ett akademiskt språk som passar just den författaren. Och den passar inte alla elever. Det gäller särskilt matte. Bara att läsa någon annans förklaring kan göra att det "lossnar".

En annan teknik är att dela in allt i små portioner. Om du nu tänker på hela avsnittet du skall läsa så känns det kanske oöverstigligt, men försök att avgränsa och ta små steg i taget.
Har du t ex kollat här

http://sv.wikibooks.org/wiki/Envariabelanalys#Terminologi_och_notation

Jag hade samma problem som du när jag skulle plugga. Tyvärr ledde det till att jag gav upp för mycket, och ingen hjälp fanns att få på den tiden.
Hoppas du håller ut, och tentan grejar du nog, du verkar i alla fall målmedveten och vågar be om hjälp.

Lycka till!

Annons:
Fridaaaa
2/4/15, 6:19 PM
#7

#6 Wikipedia är något vi alltid har lärt oss att det inte är speciellt pålitlig alla gånger utan att vi ska vara källkritiska och ta med mer pålitliga sidor när vi letar saker 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stephanie
2/4/15, 7:03 PM
#8

#7 Wikipedia är sällan en godkänd källa när man skriver en uppsats etc, men jag tycker inte att man behöver avfärda det som osanning direkt. Tvärt om tycker jag att Wikipedia kan vara guld värd när man ska lära sig något och vill få en överblick över ämnet! 

För även om alla kan redigera, så innebär det även desto fler korrekturläsare! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Fridaaaa
2/4/15, 7:06 PM
#9

#8Fast det skrev jag inte heller att man skulle göra 😉 Skrev att det inte är speciellt pålitligt alla gånger det är inte samma sak 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stephanie
2/4/15, 7:12 PM
#10

#6 Jag brukar ofta söka runt när jag har fastnat. Ibland hittar jag något som hjälper, ibland inte. Just den sidan hade jag inte tittat på, tack för länken! 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Sindri
2/4/15, 8:32 PM
#11

#7 av: Fridaakesson
Nej, absolut, man måste vara väldigt källkritisk till allt på internet. Men ju fler ställen man kollar på desto lättare att bilda sig en egen uppfattning, och att få en annan vinkling innebär ju inte att köpa något rakt av.

Wikibooks hade jag inte hört talas om förut heller, det var väldigt intressant.

Upp till toppen
Annons: