Annons:
Etikett11-läxhjälp
Läst 1336 ggr
hamstertokiglisa
12/3/14, 5:40 PM

Hjälp med matte!

Har matteprov imorgon och behöver hjälp med ett tal, har inte facit hemma och vet inte om det är rätt. 

5/ 1/3 = ?

5 delat i 1 tredjedel 

Skulle bli superglad om jag fick hjälp, måste se så jag räknar rätt :D

Annons:
Lia
12/3/14, 5:41 PM
#1

Hur räknade du själv? :)

hamstertokiglisa
12/3/14, 5:45 PM
#2

#1 5/1 gånger 3/1 = 15?? 

Bytte plats på 1 och 3.

Tusen
12/3/14, 5:46 PM
#3

Tänk 5/1 som ska delas 1/3. Då tar de 5/1 gånger 3/1. Då blir det 5 gånger 3 som är 15. Detta delas med 1 och blir då naturligtvis 15. Så det är svaret.

hamstertokiglisa
12/3/14, 5:47 PM
#4

#3 Åh tack, då hade jag rätt! 😃

Lia
12/3/14, 5:47 PM
#5

#2 Helt rätt! 👍

[Misanthropist]
12/3/14, 5:50 PM
#6

Om det där verkligen avser 5 delat med en tredjedel, så har du gjort helt rätt.

Är det skrivet med ett vågrätt streck, eller är det skrivet precis som du har skrivit det här?

Annons:
hamstertokiglisa
12/4/14, 8:08 AM
#7

#6 Man kan skriva det antingen / eller vågrätt :) #6

[Misanthropist]
12/4/14, 9:22 AM
#8

#7 Jag vet hur matte funkar. Och med risk för att förvirra dig lite, måste jag gå in lite djupare på detta. Eftersom hela uttrycket består av bara division, räknar man från vänster till höger om det är skrivet som du har skrivit det, d.v.s. först 5 delat med 1, och sen det resultatet, alltså. 5, delat med 3. Det blir då alltså 5/3.

Jag misstänker dock att det i din uppgift var skrivet med ett vågrätt streck, särskilt eftersom du gjorde ett mellanslag efter 5/, och då räknar man det som står ovanför det som står under var för sig, som om det vore parenteser runt. För att det du skrivit ska bli 5 delat med 1/3 ska det egentligen skrivas 5/(1/3). Men som sagt, jag misstänker att det i din uppgift var ett vågrätt streck, och att 5 stod ovanför och 1/3 stod under, och är det så, har du räknat helt rätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Operatorprioritet
http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_operations

Tusen
12/4/14, 10:14 AM
#9

#8 Nu skrev hon väldigt tydligt att det var 5 som skulle delas med 1/3  så där var det väl ingen tvekan. Om man sedan har divisionsstrecket vågrätt eller diagonalt har ingen som helst betydelse för uppgiften.

[Misanthropist]
12/4/14, 10:33 AM
#10

#9 Det har betydelse, och jag förklarade varför.

Om vi tar ett annat exempel. Vi ändrar till 5/1+3. Som jag skrev det, blir det 8 (5/1 = 5 och 5+3 = 8). Hade det stått med ett vågrätt streck istället, med femman ovanför och 1+3 under, hade det blivit 1,25 (1+3 = 4 och 5/4 = 1,25). Uttrycken ovanför respektive under räknas var för sig, som om de stod inom parentes, innan man gör den slutliga divisionen. Om det skrivs på en lång rad, utan parenteser, räknar man bara med normal operatorprioritet. Och eftersom TS uttryck bara innehåller en operator, division, och inga parenteser, räknar man från vänster till höger.

Tusen
12/4/14, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Krångla inte till det nu. Så här skrev hon:"5 delat i 1 tredjedel ". Det kan inte tolkas på annat sätt.  Att hon skrev siffrorna på det sättet beror nog mer på att hon inte är matematiker men hon beskrev rätt tydligt med ord vad hon menade.

 Jag förstår ändå vad du är ute efter men du kan ha alla streck vågräta eller diagonala så länge det finns parentes vid oklarheter.

Så skriver man  5/(1/3) ;

[Misanthropist]
12/4/14, 2:32 PM
#12

Att hon skrev "5 delat i 1 tredjedel" läste jag som att det var hennes tolkning av uppgiften, inte att det stod så i klartext i uppgiften.

När du skriver 5/(1/3), blir det tveklöst 5 delat med en tredjedel, eftersom parenteser alltid räknas först. Och i ditt vänstra exempel har du tydliggjort avsikten genom att göra det övre strecket både längre och tjockare, men just i fallet när båda strecken är vågräta, skulle jag tolka det som 5 delat med en tredjedel, även om båda strecken var exakt likadana. Det är fullt möjligt att min tolkning är fel där; i just den uppställningen vet jag inte vad som är rätt och fel.

Men 5/1/3 är detsamma som att 5/1 blir 5 och sedan den 5an delat med 3, d.v.s. 5/3. Det finns ingen otydlighet i detta.

Lia
12/4/14, 2:35 PM
#13

TS, jag tyckte att det var självklart vad du menade :) Men så var det inte så många år sen jag gjorde det där heller ^^

Annons:
Tusen
12/4/14, 3:04 PM
#14

#12 Jag brukar svara på det som man frågar om. Inte lägga in egna tolkningar.  
Jag kan matematik, fast det kan ju inte du veta.

[Misanthropist]
12/4/14, 3:40 PM
#15

#14 Jag kan också matematik. Och jag gjorde den här utläggningen eftersom 5/1/3 och "5 delat i 1 tredjedel" inte är samma sak precis som t.ex. 5-1-3 och 5-(1-3) inte är samma sak. När det är subtraktion är det ingen som ifrågasätter olikheten mellan de två, men är det division ska det plötsligt ifrågasättas.

Hade TS skrivit 5/(1/3) och därefter "5 delat i 1 tredjedel" i klartext, hade det inte varit något alls att orda om.

Jag förklarade varför jag ändå gav mig själv utrymme att tolka det som att TS hade gjort helt rätt. Det lilla mellanslaget hon sade satt in mellan 5/ och 1/3. Det kan tolkas som att hon egentligen borde ha satt parenteser runt 1/3. Men det kunde lika gärna ha varit ett finger som sluntit, och råkat vifta till på mellanslagstangenten. Därför tyckte jag det var värt att gå igenom tolkningar.

Jag hänger mest på forum där utläggningar om "varför" och genomgångar av möjliga tolkningar är önskvärda. Det börjar stå klart för mig (efter reaktioner även i andra trådar), att iFokus hadlar mer om att säga "Ja, du har rätt!" eller "Nej, så är det inte!" än om att lägga fram varför saker är på ett visst sätt eller att bena ut alternativ, och att de två sistnämnda t.o.m. kan tas som påhopp.

Nu dumpar jag den här tråden, och kommer inte att läsa några ytterligare svar eller reaktioner, till förmån för att med våldsam kraft rytmiskt dunka huvudet i en betongvägg. Det känns som det kommer att vara mer givande.

Upp till toppen
Annons: