Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 3213 ggr
Fridaaaa
2014-11-23 16:04

Sjukskrivning

Om man skulle bli sjukskriven under högskoleutbildning, då får man ju inte CSN. Men får man någon form av ersättning eller liknande? För pengar någonstannsifrån måste man väl få när man inte kan jobba/plugga pga sjukskrivning?
Bara tankar jag har och funderat på ifall man hamnar i det själv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Carrosh
2014-11-23 16:11
#1

Får du en sjukskrivning så är det Försäkringskassan som betalar ut den ersättningen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Fridaaaa
2014-11-23 16:14
#2

#1 Hur räknar de ut hur mycket man får ut? Samma summa som från CSN eller brukar det bli mindre?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-11-23 16:16
#3

Sånt beror ju på om man är berättigad till det eller inte, min man fixk tex inga pengar i somras då han hade sorkfeber trots att han inte fick jobba enligt läkare.

Men nu är han ju bara springvikarie och jag vet inte hur reglerna är när man pluggar men det finns inget som tvingar FK att ge pengar bara för att man inte kan jobba, det beror på mycket annat också.

Har man inga tillgångar eller liknande kan man (kanske) få hjälp av soc däremot.

l'm back

Fridaaaa
2014-11-23 16:17
#4

#3 Skulle jag bli sjukskriven och inte få från FK skulle jag inte få en krona från Soc.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
2014-11-23 16:18
#5

Enklast är att ringa till FK och ge informationen de behöver - då kan de oftast göra en preliminär uträkning på vad du kan få och sedan kan man räkna med att det antagligen blir några hundra mindre än den uträkningen =)

Aristarcos
2014-11-23 16:18
#6

Om man får ersättning beror på om du har någon inkomst uppgiven på FK, ring och fråga dem vad som händer vid en ev. sjukskrivning. Men du kan läsa lite här:

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/studerande

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/studerande/om_du_blir_sjuk

Annons:
Fridaaaa
2014-11-23 16:19
#7

#5 Så drygt att prata med försäkringskassan xD

#6 Första länken sa tyvärr inte så mycket, inte andra heller för gäller inte sjukskrivning annat än några få veckor eller liknande.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrosh
2014-11-23 16:20
#8

Varför skulle du inte få en krona från soc?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Fridaaaa
2014-11-23 16:22
#9

#8 Redan kollat upp vad som gäller för att man ska få från soc överlag så tvivlar på att det skulle vara annorlunda om man är sjukskriven. Så jag skulle inte få från dem om samma regler gäller som när man t.ex är arbetslös. Sedan kollar soc alltid 3 månader tillbaka osv också. Massa tjabbel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-11-23 16:34
#10

#4 Så var det för oss också i somras men jag hoppas att du har rätt till ersättning, jag menade bara att man inte automatiskt får det bara för att man är sjuk och inte kan jobba/plugga.

l'm back

Fridaaaa
2014-11-23 16:35
#11

#10 Ja jag är inte förvånad när det kommer till Fk. Blir man sjukskriven är det ju inget man väljer.
Bara hoppas att jag slipper bli sjukskrivning under studierna, skulle bli kaos utan ersättning.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
2014-11-23 16:35
#12

#11 Jag håller tummarna för dig

l'm back

Fridaaaa
2014-11-23 16:36
#13

Men tänkte det är bra att kolla runt ifall man skulle hamna i sin sån situation 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
soetisen
2014-12-08 22:59
#14

Du kan få ersättning från CSN om du blir sjukskriven under en högskoleutbildning men då måste du skicka en särskild blankett. Har själv varit sjukskriven hela vårterminen och fick då ersättning från CSN. Oftast så blir lånedelen avskriven förutom de första 30 dagarna då det är karensdagar, så för mig har det blivit helt avskrivet utom de första 30 dagarna då.

Här kan du läsa mer om det: http://www.csn.se/hogskola/sjuk/nar-du-blir-sjuk-1.2609

- Medarbetare på studier.ifokus

NinniH
2015-01-08 08:09
#15

Jag fick också behålla min CSN när jag blev sjukskriven. Var sjukskriven sista månaden på den terminen pga foglossning och blev då sjukskriven via läkaren på MVC. Det var inga problem att få den godkänd hos både FK och CSN.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Upp till toppen
Annons: