Annons:
Etikett02-grundskolan
Läst 1616 ggr
Ljusa
11/20/14, 7:38 PM

myrsyra

Jag har försökt hitta någonstans där man kan läsa om hur man tillverkar myrsyra  (metansyra). Men jag hittar inge fullständig förklaring och jag har läst olika på olika sidor. Jag vet att exempelvis myror använder det som försvar men man måste ju kunna tillverka det på konstgjord väg eftersom det använd till t.ex ensilage. Så är det någon som vet?

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

Annons:
Bellbooh
11/21/14, 10:09 AM
#1

testa att googla på formic acid synthesis om du vill veta… Men varför behöver du tillverka myrsyra? Tveksamt att du kommer hitta alla reaktanter som behövs samt utrustning som privatperson. Eller behöver du bara veta teorin?

Ljusa
11/22/14, 12:58 PM
#2

Tack :) jag ska inte tilverka men har funderat över hur man gör

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

emmej62
11/29/14, 6:56 PM
#3

Hmm jag vet inte exakt vad det är för reaktioner du är ute efter, men om man skall ta reaktionen då Metanol oxideras till Etansyra som ett exempel, så sker denna reaktion såhär: CH3OH + O2 ---> HCOOH + H2O (stökiometriskt uppställt!). samtliga ''homologer'' utvecklas likadant, fast med produkter med fler väteatomer, d.v.s.; C2H5OH + O2 ---> CH3COOH + H2O bildar en viss logiskt ekvivalens med t.ex. C3H7OH + O2 ---> C2H5COOH + H2O.

Upp till toppen
Annons: