Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 4109 ggr
Odd
2014-10-21 15:58

Kock-vuxenutbildning i annan stad?

Är 20 år (21 nästa år) och är för tillfället bosatt i Skåne hos mina föräldrar men känner att jag behöver flytta härifrån och bli mer självständing, komma igång med livet lite mer helt enkelt. Jag har ingen gymnasieutbildning men en godkänd grundskoleutbildning och ytterst lite jobberfarenhet (bildlärare för åk. 9 under en kort period, praktikant som attributmakare på teatern och hemmaförsäljning av tavlor och porträtt)

Har sökt runt lite efter olika utbildningar samt pratat med både arbetsförmedlingen och syo-konsulten för vuxenutbildning i min stad. Jag är intresserad av att studera i en annan stad och undrar lite om hur man går tillväga om man inte kan bli berättigad från hemkommunen och flyttar "för sig själv" så att säga? Vad skiljer sig mellan att skaffa boende i sådana situationer t.ex? Har man ingen rätt till att hyra studentlägenhet även om man flyttar för att studera? Är det samma regler som gäller för CSN? All information ni orkar dela med er av uppskattas!

De utbildningar som jag sitter och funderar på att söka in till är:

Ekebys Kockutbildning, Uppsala

Studium Kockutbildning, Göteborg

Sigtuna Kockutbildning

Grundläggande Kockutbildning, Umeå

och undrar om det finns någon här med erfarenhet av antingen skolan eller staden och som kunde berätta lite om hur den är? Vill ni dela med er av tankar kring utbildningen även om ni inte har egen erfarenhet uppskattas det också!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
2014-10-21 16:03
#1

Haha, sitter här och blir paranoid nu också! Är så tätt inpå sista ansökningsdagen att jag får massa tankar om att andra kommer klicka på länkarna nu när jag postade dem och söka in så kurserna blir fulla innan jag hinner bestämma mig 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

soetisen
2014-10-21 18:50
#2

Det är olika om man får hyra lägenhet om man går på komvux, du får höra med de olika hyresbolagen/nationer i respektive stad. Men ställ dig i kö överallt redan nu! I stora städer är det väldigt svårt att få tag på studentlägenhet, och i Uppsala är det tom svårt att få hyra ett rum i början på ht/vt terminen.

Jag tycker Uppsala är en bra stad, trivs väldigt bra här :) Det finns något för alla. Nackdelen är att det är så fruktansvärt svårt att få lägenhet. Vet inte riktigt heller om man kan få korridorsrum om man är komvux student. Men kolla upp det i respektive stad :)

- Medarbetare på studier.ifokus

Odd
2014-10-21 19:19
#3

#2 Tack för svaret!

Ja jag lutar väldigt mycket mot Uppsala för tillfället. Min morfar bor ute i Svia (15min från centralstationen med cykel) och jag har praktiskt taget bott hos honom sen jag var 14, så jag tror inte att det skulle vara några problem med att jag bor hos honom tills jag kan hitta en egen lägenhet till ett rimligt pris. Han hyr dessutom ut en lägenhet som kanske blir ledig någongång i framtiden och både han och min moster har gott om kontakter där uppe eftersom det är deras hemstad 👍

Tycker dessutom att utbildningen verkar väldigt bra att börja med eftersom den verkar mer "skolaktig" istället för en praktik direkt på en arbetsplats. Även om det är någonting att ev. söka efter i framtiden känner jag att jag har mycket att lära mig innan det är ett steg som jag är beredd att ta 🤐

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

soetisen
2014-10-22 16:03
#4

Ja, jag har läst lite om den kockutbildningen i Uppsala då en jag känner funderade att gå där och har också pratat med en lärare därifrån från någon monter (tror det var på arbetsförmedlingen?), som sa att i princip alla hade fått kockjobb efteråt. Fick iaf ett bra intryck!

- Medarbetare på studier.ifokus

Odd
2014-10-22 16:16
#5

#4 Har bestämt mig för att söka in nu, skrev ut ansökningspapprena idag 👍

Är fortfarande väldigt osäker på vad jag ska göra dock eftersom jag måste få godkänt från min kommun innan jag kan söka in till skolan. Ska in och prata med syo'n igen imorgon och tar med mig ansökningen, men godkänner de det inte måste jag folkbokföra mig i Uppsala. 

Det skulle inte vara några problem eftersom jag kan flytta in hos morfar tills jag kan hitta en egen lägenhet, men eftersom sista ansökningsdagen är den 16 nov och de inte granskar ansökningen förens bokföringen är klar känns det ju väldigt dumt att skriva in sig i Uppsala om man sen inte kommer in på utbildningen 😕

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

soetisen
2014-10-22 16:38
#6

#5 Finns det en kockutbildning i den kommun du bor i  nu? För om det gör det, så kan det vara svårare att få igenom ansökningen..

- Medarbetare på studier.ifokus

Annons:
Odd
2014-10-22 16:52
#7

#6 Ja tyvärr så finns det det =/ 

Fast de är en praktik-utbildning med terori på distans, vilket jag känner att jag inte klarar av för tillfället, måste ha lite mer struktur på det hela för att komma igång ordentligt och inte bara bli inkastad på en arbetsplats. 

Sen har de kurserna redan startat och öppnas inte upp igen förens nästa år, men jag vet inte om de har rätt till att neka en utbildning som är öppen i en annan kommun och säga att jag måste vänta på den här i närheten.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Velinga1984
2014-10-26 06:35
#8

#7 Tror de har rätt att neka. Så gör de iaf i min kommun.

Tex jag vill läsa en kurs som enbart finns inom omvårdnadsprogrammet. Men jag får inte läsa kursen eftersom jag redan gått klart programmet ifråga, och eftersom kursen finns på skolan så betalar de heller inte kursen på distans. Med andra ord, jag får inte läsa kursen.

Odd
2014-10-26 15:38
#9

#8 Känns så surt 😕 

Sitter och väntar på besked nu som förhoppningsvis kommer i början av den här veckan, men när jag var inne och pratade med SYO'n sa hon att chansen inte var stor för att de skulle godkänna det. 

Men jag har kollar på hur det ser ut med att folkbokföra sig i en annan stad och det verkar ganska smidigt ändå (särskilt eftersom jag kan bo hos morfar) så jag tänkte att jag skulle ringa och höra med skolan om hur många platser som finns kvar och hur stor chansen för att jag skulle komma in är sen eventuellt folkbokföra mig i Uppsala och söka därifrån istället. 

Har tittat på kurserna som finns här i min stad, men de verkar verkligen inte bra 😐

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2014-11-05 23:24
#10

Fick avslag från min kommun men har folkbokfört mig i Uppsala hos morfar och skickat in en ny ansökan som jag nu väntar på svar från, frustrerande att man inte får veta förens 2 veckor innan kursen startar 🤦‍♂️

#4 Du vet möjligtvis inte hur loven ser ut för den här kursen? Jag har en kompis i Estland som ska komma och hälsa på nästa sommar men hennes arbetsplats bestämmer ledighetsdagar redan nu och vi vill ju helst tajma in det så att vi båda två är lediga när hon kommer hit 🤐 (om jag nu kommer in på kursen)

Är det alltid mellan Juni-Augusti även på vuxenkurser som den här?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

soetisen
2014-11-07 23:00
#11

#10 Jag tror att man är ledig juni-augusti nångång under den utbildningen, men vet inte exakta datum. Du kan alltid ringa skolan och fråga 🙂

- Medarbetare på studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: