Annons:
Etikett19-studieflykt-off-topic
Läst 2973 ggr
ellistyle
2014-10-07 13:53

Fortsätta studera eller satsa på drömmen..

Hejsan! Jag har ett litet problem som jag bara ville få avskrivet om lite, eftersom jag inte direkt vågar prata om ämnet med någon jag känner..

Om vi tar det från alldra första början:

 - Efter högstadiet började jag studera till merkonom, men hoppade av efter 1 och halvt år p.g.a att jag inte var ett dugg intresserad, och var sjukskriven länge för depression.

- Började kock nästa skolår, och gick där i ca 1 och halv månad innan jag hoppade av det också.

- Bestämde mig för att det skulle vara bäst att ta mina merkonom studier till slut, men ville absolut inte tillbaka till min gamla skola så valde att börja studera på vuxenutbildning till merkonom. Skulle bli klar förra våren, men pga ändringar i lagar så fick jag inga kurser till godo från min första skola, så blev inte klar sen heller utan skulle ha haft 1 år till kvar. Hoppade av där också.

- Nu iår, har jag dragit tillbaka till min första skola, alltså merkonom. Jag var ganska säker på att jag nu äntligen, 5 året av studier, skulle bli klar från skolan och få en utbildning.

Aija.. men nu har jag ju börjat drömma igen.. Har länge haft drömmen om att starta en egen webshop inom mode, jag har suttit många många många dagar och timmar framför datan och letat fram så mycket information som möjligt. Vet var jag skall börja, vart jag skall vända mig för rådgivning, hur jag skall söka startpeng, jag har redan letat fram olika grossister, har kollat runt på webhotell, har kollat upp bokföringsfirmor, har kollat upp det mesta som skulle handla om utgifter (tillochmed var jag skall få min logo gjord). Jag har planerat så mycket som möjligt från 0-100. (Jag har ADD, så när jag brinner för något, då verkligen brinner jag för det och kan absolut inte sluta) Senaste veckan har bara gått åt till detta, och kan inte koncentrera mig på något annat.

Så, som ni säkert redan förstått så vill jag starta den här butiken, men jag måste ju skaffa utbildningen först! Eller? Jag menar, jag är inte intresserad av att ta det till slut. Visst har jag haft nytta av allt som har med kundservice att göra, visst skulle jag ha nytta av att ta utbildningen tillslut.. Men behöver jag verkligen denna utbildning för att klara min egna webshop? 

Ja, jag vet, det är inte så bara att starta en butik. Och det är därför jag heller inte skulle vela starta den på sidan av utbildningen, utan skulle vela kunna koncentrera mig så mkt som möjligt på företaget direkt. 

Men, somsagt så vågar jag inte prata om detta med någon jag känner, absolut inte mamma och pappa, jag vet ju redan vilken reaktion jag kommer få! Enligt dem skulle detta nog vara absolut den sämsta idén nånsin. Och visst förstår jag dem, säger inte det.. Men när detta verkligen är det jag vill, det jag brinner för..

Vet inte alls vad jag skall göra, är väl tvungen till att studera på, men gud så jag absolut inte vill.

Annons:
Evelina!
2014-10-07 14:17
#1

Frågan är väl vad som händer när (/om) du tröttnar på modebutiken. Vet själv med mig att intresset hos en person med ADD kan försvinna lika snabbt som det uppkom och vad du gör då? Eller om webbutiken inte blir så lönsam/det uppkommer svårigheter du inte räknat med osv? Sen är konkurrensen inom denna butiksgenre stenhård, på vilket sätt kommer din webbutik vara nischad för att överleva?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

ellistyle
2014-10-07 15:28
#2

#1 Jo, jag vet att intresset kan försvinna lika snabbt som det kom hos ADD personer, men sedan kan det alltid finnas en sak som inte försvinner (jag har te.x. drömt om detta i många många år redan, men känner att jag nu äntligen skulle vara redo att faktist försöka), ta alla musiker med ADD/ADHD ex. (vilket är många) de brinner för musiken, och tror inte att deras intresse kommer försvinna på sekunden mittiallt.. Menar inte att det inte skulle kunna hända för mig ändå, men betyder det att ingen med ADD skall få satsa på sina drömmar? Förhoppningsvis inte..

Men ja, det är det där med lönsamheten som gör att jag borde stanna i skolan, för vad gör jag om det om några år går åt skogen och inte har utbildning? Men sen igen.. Vem säger att man inte kan utbilda sig då, till nåt som kanske intresserar mer än merkonom..?

Jag låter säkert otroligt dum i huvudet, jag är medveten om det, har bara svårt att få hur jag tänker nerskrivet på rätt sätt..

KimE
2014-10-07 20:40
#3

Det bästa vore att starta den samtidigt du går utbildningen. Då får du en mjukstart medan du har andra inkomster och butiken är inte lönsam under den första tiden. Du får inte så stor krasch om ilet går över utan kan se om intresset håller i sig.

Upp till toppen
Annons: