Annons:
Etikett05-studieteknik
Läst 2141 ggr
fridarebecka
9/19/14, 10:02 AM

Era bästa pluggtips

Hallå allihopa!
Jag är distansstudent på 100 %, det är alltså tänkt att jag ska lägga 40h/vecka på studier, alltså ganska intensivt. Det är mycket läsande för tillfället och jag kommer ofta på mig själv i läsandet med att sitta och tänka på annat, och inte ha en aning om vad jag nyss läst, och då är det bara att börja om Vilar huvudet i handen

Någon fler här som är distansstudent? Eller någon annan som har några bra pluggtips för att hålla fokuset och motivationen uppe? Glad

Annons:
bodhisattva
9/19/14, 10:10 AM
#1

koncentration i sinnet.  Repetera det i huvudet för att få klart om vad du just läst innan du vänder nästa sida

Moag
9/19/14, 10:21 AM
#2

Jag studerar också på distans. Det är svårt ibland, men det gäller att tänka "Om jag gör det här nu, slipper jag det sen". Så ja, att få det ur världen är min motivation, sedan kan man ju göra något roligare.

Blanksteg
9/21/14, 6:19 PM
#3

När jag har olika uppgifter i skolan att göra så brukar jag skriva en lista över alla saker som måste göras och vilka sidor i vilka böcker som skall läsas. Sedan så gör jag först de saker som är mindre tidskrävande, och sedan gör jag resten. Listan skriver jag på kvällen före.

När jag har en massa sidor som jag måste läsa och förstå osv. så brukar jag skriva ned den väsentliga informationen, för repetition och så att jag inte behöver hålla på och återgå till boken hela tiden. Man kan även göra ett moln med stödord som man kan utgå ifrån för att komma ihåg det man har läst. 

Jag kan inte bara sitta och läsa en kursbok utan jag känner ofta att jag vill göra något annat samtidigt också. Då funkar det väldigt bra att också skriva ner det man läser, för då motverkar man rastlösheten och blir mer koncentrerad på det man läser. Visst, det tar mer tid att läsa och skriva ned än att bara läsa, men om man läser och råkar drömma sig bort lite då och då så lär det ju inte bli någon större skillnad på tidsåtgång. 

Som #2 säger så är det också superbra att tänka att man inte ska skjuta upp uppgifter till senare. Förr så prokrastinerade jag rejält, vilket ledde till stress, ångest och resultat som jag inte var nöjd med (fick VG på det mesta, men jag själv var inte nöjd iaf vilket är det viktigaste). Så numera brukar jag tänka att jag måste göra uppgiften nu, annars kommer jag få ångest och bli stressad.

Velinga1984
10/4/14, 4:11 PM
#4

Jag läser distans samtidigt som jag är föräldraledig. Det kräver planering. Tror att det är 50 procents studietakt, svårt att räkna ut då jag flyttat mina kurser lite fram och tillbaka. Utan inblandning av CSN kan man göra så ;) 

40 timmars studier är inte mycket, drygt 8 timmar per dag, måndag till fredag. Bäst är att struktuera upp när de olika inlämningarna ska vara klara, och kryssa när de är inlämnade. Då ser du vad som är gjort, vad som är kvar att göra och framför allt du får mer koll. 

Själv studerar jag oftast på förmiddagarna när liten sover. Jag kan inte bara sitta med en skolbok, utan sitter på internet, musik  eller har en film gåendes i bakgrunden. Jag blir för okoncentrerad annars. Ibland undrar jag hur min hjärna fungerar, men detta studiesätt fungerar för mig.

Em_
10/6/14, 6:07 PM
#5

Jag kör analogt om det går. Blir väldigt distraherad om jag har internet öppet. Sitter jag hemma en heldag brukar jag ge mig själv en kvarts rast en gång i timmen ungefär. Att bocka av i listor motiverar mig, då syns det verkligen att saker blir gjorda.
Brukar göra typ så här
- skumma hela kapitel 1
- läs och sammanfatta kap 1.1
- läs och sammanfatta kap 1.2
- läs och sammanfatta kap 1.3
- läs sammanfattningarna
- gör instuderingsfrågorna

Jag skriver/ritar mycket sammanfattningar. Det fastnar mycket bättre när jag måste formulera om det i egna ord.


Upp till toppen
Annons: