Annons:
Etikett05-studieteknik
Läst 2141 ggr
fridarebecka
9/19/14, 10:02 AM

Era bästa pluggtips

Hallå allihopa!
Jag är distansstudent på 100 %, det är alltså tänkt att jag ska lägga 40h/vecka på studier, alltså ganska intensivt. Det är mycket läsande för tillfället och jag kommer ofta på mig själv i läsandet med att sitta och tänka på annat, och inte ha en aning om vad jag nyss läst, och då är det bara att börja om Vilar huvudet i handen

Någon fler här som är distansstudent? Eller någon annan som har några bra pluggtips för att hålla fokuset och motivationen uppe? Glad

Annons:
bodhisattva
9/19/14, 10:10 AM
#1

koncentration i sinnet.  Repetera det i huvudet för att få klart om vad du just läst innan du vänder nästa sida

Moag
9/19/14, 10:21 AM
#2

Jag studerar också på distans. Det är svårt ibland, men det gäller att tänka "Om jag gör det här nu, slipper jag det sen". Så ja, att få det ur världen är min motivation, sedan kan man ju göra något roligare.

Blanksteg
9/21/14, 6:19 PM
#3

När jag har olika uppgifter i skolan att göra så brukar jag skriva en lista över alla saker som måste göras och vilka sidor i vilka böcker som skall läsas. Sedan så gör jag först de saker som är mindre tidskrävande, och sedan gör jag resten. Listan skriver jag på kvällen före.

När jag har en massa sidor som jag måste läsa och förstå osv. så brukar jag skriva ned den väsentliga informationen, för repetition och så att jag inte behöver hålla på och återgå till boken hela tiden. Man kan även göra ett moln med stödord som man kan utgå ifrån för att komma ihåg det man har läst.