Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 5286 ggr
Nicollan
9/12/14, 1:32 PM

Reell kompetens?

Hej!
Jag undrar lite om de här med reell kompetens, är det någon av er som kunnat söka till högskola genom det?
Jag vet inte riktigt hur det fungerar. Finns möjligheten på alla skolor?
Vad tror ni isåfall om att söka till socionom? Det jag saknar är matte 2a. Är undersköterska och har jobbat i 2 år, så lite erfarenhet har jag ju.
På gymnasiet läste jag ju i princip bara vårdämnen, med inriktning psykiatri.
Det känns som det borde väga mer än den där himla matten.. vad ska jag med den till som socionom, egentligen..
Ska göra högskoleprovet och pluggar just nu lite extra kurser mest för att det är intressant. Ger ju dessutom lite extra poäng till gymnasiebetyget i alla fall :)

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Annons:
Mia
9/12/14, 4:58 PM
#1

Jag har inte hört om någon som sökt in genom reell kompetens, jag läser till socionom på lunds universitet. Men det borde väl gå att googla fram? Jag ser inget på lunds universitets hemsida på socionomprogrammet om reell kompetens.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Nicollan
9/12/14, 5:56 PM
#2

Hittar inte så mycket på google, mer än lite luddig info på ett par skolor :) skulle mer vilja höra om andra hade erfarenheter eller mer kunskap om det.

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

JustMySelf
9/12/14, 7:42 PM
#3

Jag har aldrig hört om det vare sig på Uppsala eller Stockholms universitet. Jag läser socionom på Uppsala nu.

Mia
9/12/14, 8:02 PM
#4

#2 Skulle tro att det är svårt att komma in på reell kompetens på socionomutbildningar. Det jag har hittat hittils är de "vanliga" grupperna såsom gymnasiebetyg, gymnasiebetyg med kompletteringar, högskoleprov, akademiska poäng osv, men inget om reell kompetens. På de flesta skolor står kraven väldigt tydligt och där är matte B eller matte2a som det nu heter, ett krav. Du får kanske helt enkelt försöka läsa matte om du vill studera till socionom. 🙂 Om du nu redan pluggar extra kurser kan du ju läsa matten som behövs.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Nicollan
9/12/14, 8:44 PM
#5

Det var inget jag hade hört förut heller. Det står såhär på antagning.se :

"Om du helt eller delvis saknar de formella förkunskaper som krävs till en eller flera utbildningar, kan du ansöka om att få din reella kompetens prövad. Det är ett alternativt sätt att visa att man skaffat sig de kunskaper och den kompetens som krävs för högskolestudier.
För att visa på din samlade kompetens ska du skicka in handlingar som styrker studier på olika nivåer, erfarenhet från arbets- och föreningsliv eller andra aktiviteter som ställt krav på dina förmågor. Eftersom högskolor och universitet arbetar olika med bedömning av reell kompetens, bör du gå in på den aktuella högskolans webbplats och läsa mer om hur de vill att du ska göra, innan du skriver din ansökan. "

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Nicollan
9/12/14, 8:51 PM
#6

#4 Tro mig, jag önskar att matten var så enkel att bara fixa :) Då hade jag gjort det för länge sen..

Det känns så konstigt att man ens ska behöva det på så många utbildningar. Som sagt, hur stor nytta har man egentligen av den i utbildningen och framtida jobb? Grund matematiken borde räcka - tycker jag såklart😊

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Annons:
Mia
9/13/14, 2:15 PM
#7

Då kanske du kan höra av dig till den högskola/universitet du är intresserad av och höra dig för om det går att söka in på reell kompetens samt vad dem vill ha i ansökan. Det står ju alltid kontaktuppgifter på deras hemsida!

Jag har alltid haft stora problem med matten, jag kan knappt ens huvudräkning! Ändå klarade jag av Matte B efter mycket kämpande och många tårar. Jag säger absolut inte att det är enkelt, jag hade själv hur mycket problem som helst, men det går.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Moa-]
9/13/14, 3:26 PM
#8

Matematik B på gymnasienivå är enligt mig grundmatematik. Det man lär sig är en grund för flera frågeställningar i dagens samhälle, kostnadsminimeringar och beräkningar i skillnader mellan alternativ A och B på korrekta grunder som exempel.

"Har du kunskaper i ett visst ämne, men inget betyg, kan du ansöka om att högskolan bedömer om dina kunskaper motsvarar det som krävs.https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Sarskild-behorighet/

Jag har mycket svårt att tro att någon skulle värdera två års arbete som undersköterska till att motsvara kunskaper inom matematik. Jag hoppas dock att du kan klara av mattekursen snart så att du kan utbilda dig till det du önskar! 🙂

Nicollan
9/13/14, 6:14 PM
#9

#8
Nej tror inte att mitt arbete skulle motsvara matte kunskaperna, men det känns som det skulle ge mig mer relevant kunskap  och erfarenhet än matten, men det är bara min personliga åsikt.
Hittade en som skrev såhär:
"Hej! Jag läser just nu på Socionomprogrammet på Ersta Sköndal och jag kom in på min reella kompetens.
Vid intagning gör man ett logiskt prov, ett skrivförståelseprov i socialt arbete, samt till sist i gallringen en intervju. Egentligen får man aldrig klart svar på om man kom in på betyg eller intervju men jag, med mina halvdåliga betyg förstår ju;)
Matte bryr de sig inte om vad jag kan se utan det handlar mycket om ifall de tycker du passar som socionom. "

Får se vad som händer i framtiden helt enkelt, i värsta fall får jag väl kämpa på med matten!

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

[Moa-]
9/13/14, 6:26 PM
#10

Ersta är undantaget som har en annan ansökningsprocess, det handlar inte om ett omvandlande av reell kompetens i det fallet, utan att man antagits i en annan kvot. Ersta har inte heller matte b/2 som antagningskrav till sin utbildning, vilket gör att dit kan du söka oavsett.

Upp till toppen
Annons: