Annons:
Etikett03-gymnasiet
Läst 1909 ggr
[HejHej!]
2014-07-03 17:37

Frågor angående veterinärsutbildningen.

Hejsan!

Jag undrar angående veterinärsutbildningen.  Jag vet att man måste ha ca 19,0-22,0 poäng(eller vad det nu heter). Men jag undrar, om man nu gör högskoleprovet och får typ 1,7 lägger man till det till sina 19,0 eller vad man har poäng? Eller hur funkar det?
Och måste man ha B och A i allt för att ens komma in? Jag har valt Matte 5 engelska 7, har jag en fördel när jag söker in?  Kommer man in första gången man söker? Ni som har sökt in eller går på SLU nu, hur kom ni in?  Skulle uppskatta om jag fick så mycket info som möjligt. Tack i förhand.

Annons:
fidojunior
2014-07-04 23:04
#1

När du söker utbildning på högskola eller universitet finns det olika urvalsgrupper t.ex. en grupp med personer som söker med gymnasiebetyg, en med högskoleprov, en med kompletterade betyg osv. Alltså, om du gör högskoleprovet hamnar du i två urvalsgrupper istället för kanske bara en men det läggs läggs inte till i ditt meritvärde utan den är densamma oavsett högskoleprovsresultat.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[HejHej!]
2014-07-05 02:00
#2

1# Men om man har typ 18,5 p men fick fullpott på högskoleprovet. Har man fortfarande en chans att komma in tro?

fidojunior
2014-07-05 09:35
#3

Ja, chansen ökar ju om du har fått högt på högskoleprovet.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

JustMySelf
2014-07-05 12:00
#4

Dina betyg pch ditt högskoleprov påverkar inte varandra. Har du tillräckligt för att komma in med något av dem spelar inte det andra någon roll.

[HejHej!]
2014-07-05 19:55
#5

4# Va? Väljer man om man ska söka in med högskoleprovet eller sina poäng? E det inte så att man skickar in båda resultaten?

[Moa-]
2014-07-06 06:55
#6

HejHej!; du söker automatiskt in i alla grupper där du är behörig, i ditt fall troligen gymnasiebetyg och högskoleprov. Dina meriter testas sedan i bägge dessa grupper, detta sker var för sig och inleds med betygsgruppen. Ditt högskoleprov höjer ej ditt betygssnitt, utan mäts mot andra sökandes högskoleprov . (Har du svensk utbildning så behöver du som regel inte skicka in något, utan alla uppgifter sänds in från din gymnasieskola samt högskoleprovsarrangören.)

Annons:
Åsa S
2014-07-06 10:31
#7

Ett litet tips bara om du inte kommer in i sverige på veterinärutbildningen så får man ju numera även plugga i andra EU länder. Vissa länder har internationella utbildningar som ges på engelska och man får studiemedel etc. som vanlig från sverige. Hade en elev som hade runt VG i betyg ¨på djurvårdsprogrammet i de flesta ämnena och hon kom in i Ungern på veterinärutbildningen och det funkade väldigt bra, hon trivdes, pengarna hon fick från CSN räckte rätt bra därnere + det går rätt snabbt och enkelt att flyga mellan sverige och ungern fall man vill hem ibland. Den stora skillnade var mest att det var auktoritärt = man ifrågasätter inte en lärares beslut och dyl. + det är inte säkert man får tilltala läraren med förnamn etc. Så vill man verkligen bli veterinär och är villig ta alla chanser som finns så har man större möjligheter att uppfylla sin dröm idag än vad man haft tidigare i sverige.

JustMySelf
2014-07-06 14:48
#8

#5 Nej man måste inte välja, har man gjort högskoleprovet söker man automatiskt i båda grupperna.

[HejHej!]
2014-07-07 01:16
#9

6# Så om jag rankas högt i 2 grupper. har jag större chans att komma in?

7# Jo, det vet jag. Men jag vet inte om jag vill plugga utomlands.

tack för att ni hjälper mig!

[Moa-]
2014-07-07 17:34
#10

HejHej!; nej, att precis hamna utanför i två grupper hjälper inte, utan du måste bli antagen i någon av grupperna. Att du söker i två grupper gör däremot att du prövas mot bägge dessa grupper och kommer du in på någon av meriterna så är du antagen oavsett hur det ser ut i den andra gruppen. Dock måste du uppnå intagningskraven för att bli antagen.

[HejHej!]
2014-07-08 21:42
#11

10#Intressant. En sista fråga om jag nu läser Engelska 7 och Matte 5 är det någon fördel för mig? TACK SÅ MCKET I FÖRHAND! :)

Upp till toppen
Annons: