Annons:
Etikett03-gymnasiet
Läst 3944 ggr
Moalinn
6/19/14, 3:22 PM

Streck i ett ämne

Kan skolan sätta ett streck (-) i betyg om jag varit på i princip alla lektioner, jobbat med boken men inte klarat prov?

Saken är den att jag till och med pratade med biträdande rektor och hon sa att "du ska få ett F i den här kursen" - men ändå har jag ett streck?

Inte för att det spelar någon roll om man har ett streck eller ett F, eller vad är skillnaden? Nu handlar det om matte 1b så om jag skulle söka vidare hade jag väl ändå fått plugga upp mitt F?

Arg, så fruktansvärt arg är jag. 😕

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
jossa5
6/19/14, 3:36 PM
#1

F eller streck spelar lite roll, för har du F så har du varit där och "försökt", har du ett streck har du inte ens varit på kursen. 
Jag skulle ringa och prata med din lärare/rektor och fråga varför, när du ändå varit där och jobbat med boken.

Men ja, du hade fått plugga upp ett F iaf, om du ska läsa vidare.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tusen
6/19/14, 3:41 PM
#2

Jag är lärare på gymnasiet och du ska ha ett F om du både varit på lektionerna och gjort prov. Även om man inte gjort alla prov så ska man få betyg eftersom man då har underlag för att sätta betyg.

Enda gången man sätter ett streck är när man inte har något underlag alls för att kunna sätta betyg.

Ett F är viktigt att du får för om du skulle vilja höja ditt betyg i framtiden så måste du gå om kursen om du har fått ett streck. Det behöver man inte göra om man har ett F. Dessutom kan man inte få ett fullständigt gymnasiebetyg om man har streck i något ämne.

Man är väldigt restriktiv med att sätta streck.
Kan det vara så att din lärare har råkat sätta fel. Många skolor använder sig av speciella dataprogram då man sätter betygen och där ska man scrolla fram betygen och då kan det lätt bli fel. 
Prata med din lärare och hör om h*n gjort fel. Annars får du fråga varför du fått streck. Har ni olika uppfattning om din närvaro och provresultat så kan du alrid gå till rekor och prata.

deeman
6/20/14, 12:56 AM
#3

Håller med föregående, ett streck ska du absolut inte ha eftersom du har varit närvarande så pass mycket. För ett X eller - betyder ju tvärtom, d v s att du knappt varit närvarande.  Som det nämns så kommer den här sättningen av ett streck(-), dessutom drabba dig betygsvis då du inte kommer att få ett slutbetyg utan ett samlat betygsdokument. 

Hur som se till att komplettera upp detta så fort du bara kan.
Du måste i princip ha minst Matte 1b om du vill i ett senare skede in på någon Högskola eller Yrkeshögskola.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Moalinn
6/20/14, 1:12 AM
#4

Tack för hjälpen!

Tog studenten nu i juni, så tillbaka till den skolan vill jag helst inte. De har inte gjort annat än strulat till det för mig och matten. "Vi jobbar på det" *8 månader senare* "Vi jobbar på det" 3 år senare "Oh sorry, det är vårt fel att du fick ett F" oh no shit. 😡

De sa något om att jag inte kan hoppa av en kurs jag har ett streck i, vilket jag förstår men sen kom de fram till att jag faktiskt hade ett F och kunde då hoppa av och läsa upp efter gymnasiet.

Vad innebär "fullständigt gymnasiebetyg"?

Handlar det bara om att höra av sig till skolan och fråga vad som händer? Om de ändrade sig eller om det är något som har gått fel?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
6/20/14, 1:21 AM
#5

Ser nu att jag låter ganska efterbliven som inte vet vad ett fullständigt gymnasiebetyg betyder. Jag förstår ju vad det betyder, menar vad är det som är skillnaden från det betygsdokumentet jag fick hem igår och något som inte har ett streck?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Tusen
6/20/14, 4:05 AM
#6

Numera får man en gymnasieexamen eller studiebevis. För att kunna söka vidare behövs en examen. Även om man gått en yrkesförberedande linje behövs en examen för att anses färdig inom sitt yrke. För att få fortsätta jobba efter skolan. Har man ingen examen får man ett studiebevis. Detta måste kompletteras om man sedan vill använda det till vidare studier. Betygsdokument tillhör tidigare skolgång och kommer att försvinna fr.o.m 1 juli 2015. Då kan man inte längre komplettera sina betyg utan måste läsa om alla kurser på nytt. Förstår du nu? Om du googlar på dessa ord kan du läsa mer om detta.

Annons:
KimE
6/21/14, 11:37 AM
#7

Om du vill läsa upp betyget på komvux är det bättre med ett ofullständigt gymnasiebetyg då andra bidragsregler gäller.

Upp till toppen
Annons: