Annons:
Etikett03-gymnasiet
Läst 1862 ggr
amandajulia
4/7/14, 4:05 PM

Vill bli veterinär! HJÄLP.

För cirka ett år sen så hade jag ingen aning alls om vad jag skulle välja för inriktning på gymnasiet, så jag valde samhäll då jag kan plugga vidare på högskolan sen.

Men nu på senare tid har jag verkligen fått upp mitt intresse för djur så mycket. Och jag vet att jag vill bli veterinär nu. 

Men frågan är om jag kan läsa vidare på högskolan till veterinär nu när jag går samhäll?

Eller måste jag ha gått Natur eller något djurvårdsprogram?

Jätte tacksam för svar!

Annons:
CatchFatch
4/7/14, 4:08 PM
#1

Du kan gå vad du vill och sedan läsa upp till vad du vill. Men jag skulle nog råda dig att söka till någon djurlinje så att du får mer "kött på benen" så att säga och att du då har en chans att verkligen känna efter om du verkligen vill jobba som veterinär ( eller djur över huvudtaget). Själv ville jag bli veterinär som liten men ju äldre jag blev så har jag nu ändrat inriktning till djurvårdare.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Agnez94
4/7/14, 4:09 PM
#2

Du kan, efter att du gått ur gymnasiet, söka till naturvetenskapligt basår. Det finns på diverse universitet och högskolor. Där läser du till matte, kemi, biologi och fysik. Googla: Naturvetenskapligt basår + högskola närma dig så hittar du nog något.

Biologi, kemi och fysik 2 + matte 4 är behörigheten till veterinär.

Lycka till!

Bjallstal
6/18/14, 9:38 PM
#3

Läser du samhälle så är naturvenskapligt/tekniskt basår ett måste eftersom du behöver hela den kompetensen. Du måste dock ha läst matte c(vet ej om den igår i din studieplan då det varierar på samhälle) innan du kan läsa basåret :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: