Annons:
Etikett03-gymnasiet
Läst 1627 ggr
LinaGun
2014-04-03 14:40

Hjälp till idéer till vetenskaplig text

Jag ska skriva en vetenskaplig text på ca 12 sidor. Den ska vara inom ämnet  Svenska: "ämnesval måste ha anknytning till svenskämnet" Det står verkligen helt still i mitt huvud… Vad kan man skriva om? Någon som gjort en sån här text -isåfall vad skrev du om? Det måste ju finnas en del att skriva i ämnet man väljer, och fakta att ta fram från olika pålitliga källor. Det blir ju också lättare om det är något man är intresserad av… Men huvudsaken är ju att det är någorlunda lätt att hitta information om ämnet.

Men jag intresserar mig i alla fall för mänskliga rättigheter, psykologi och sånt, om någon kan komma på något som kan handla lite om det men ändå vara inom ämnet svenska. Annars så är alla slags idéer till hjälp, då jag som sagt inte kan komma på någonting…

Annons:
Gronstedt
2014-04-03 14:44
#1

Om du vill få med "mänskliga rättigheter, psykologi och sånt", så finns det mycket att tänka över kring hur språkbruk gör att människor placeras i fack, till exempel hur man bemöts olika i olika situationer beroende på om man talar "rinkebysvenska" eller "rikssvenska".

moondancer
2014-04-03 17:23
#2

Någonting om gamla svenska sagor blandat analyserat ur en psykologisk synvinkel kanske?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaGun
2014-04-03 20:10
#3

Tack för tipsen, funderar på att ta #1 förslag. 

eller något jag kommit på nu men jag är osäker på om det är anknytning till svenskämnet, kanske inte om jag tänker efter.. jag tänker på språkutvecklingen hos barn. Det finns så mycket att skriva om då men ja, det kanske inte precis räknas som ett svenska ämne? någon som vet?

LinaGun
2014-04-04 10:03
#4

Ingen?

Sehvrin
2014-04-05 09:21
#5

#3 Skulle kunna ingå i svenskaämnet kan jag spontant tycka, men det kanske är säkrast om du frågar din lärare?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

deeman
2014-04-06 23:40
#6

Kanske något som tar upp hur skriver och hur språket i skrift förändras med tiden. 
Eller så kan du som jag gjorde - skriva något om en mängd olika dialekter som används i Sverige, och belys likheter och skillnader osv.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
LinaGun
2014-04-07 10:41
#7

Jag har kommit fram till nu att jag nog ska skriva om en författare, tog upp som exempel i boken så borde vara okej i alla fall.

LinaGun
2014-04-07 15:21
#8

Hmm, frågeställningarna måste tydligen vara "vetenskapliga forskningsfrågor" vad menas med det egentligen? tänkte tex skriva hur det kan komma sig att denna författare blev så känd, dennas bakgrund, vilka debatter författaren skapat genom sina böcker, och kanske analysera någon av dennas böcker.. Men det är kanske inte vetenskapliga forskningsfrågor? Lite förvirrad…

LinaGun
2014-04-07 15:25
#9

Annars någon som har exempel på frågeställningar som är vetenskapliga forskningsfrågor, om jag ska skriva om en författare..

93mli
2014-04-10 23:38
#10

Jag tror det kan vara svårt att få ihop en vetenskaplig text kring en författare, eller en person över huvud taget. Jag hade valt ett ämne istället och sett till att formulera bra frågeställningar. Sen beror det ju såklart på vad för typ av vetenskaplig text det är, det har du inte sagt. 

När jag söker fakta brukar jag ofta använda mig av google scholar. Granska dina källor och använd aldrig en andrahandskälla.


LinaGun
2014-04-14 21:38
#11

Hm okej, jag frågade läraren och det var okej så jag skriver om en författare. Det blir kanske inte så vetenskapligt men ja…

93mli
2014-04-14 22:40
#12

#11 Jaha, okej.🙂 Men se i alla fall till att formulera bra frågeställningar. Det gör så otroligt mycket!


Upp till toppen
Annons: