Annons:
Etikett05-studieteknik
Läst 5029 ggr
Plingen85
2014-03-15 09:23

Tips på mattesidor inför högskoleprovet

Känner att jag måste sitta och fördjupa mig mer i matten, då jag får totalt hjärnsläpp när jag sitter och läser frågorna på testproven för högskoleprovet.

Jag blir stressad av att veta att det är tidspress, och jag måste försöka få i hur man ska se lösningen, om det nu finns tillräckligt med information i frågan. 

Jag är inne på matteboken bla och kollar m.m Har ni tips på vad man ska uppdatera sig om i matten? Jag pluggar matte 2a nu så lite har jag ju uppdaterat mig men annars så har jag inte pluggat matte på 10 år.

Annons:
calle1964
2014-03-30 09:08
#1

Pluggar du matte 2 så kommer provet gå som en dans. Man har väldigt gott om tid på provet och får snarare vänta länge på nästa moment. Nu var det längesedan jag gjorde högskoleprovet men då var det inte direkt uträkningar man gjorde. Det var mer att välja troligaste svaret. Jag är dålig i matte men skrev 18 av 20 då. Det är fullt tillräckligt med matte 1 kunskaper för att klara ett bra resultat på högskoleprovet, själv hade jag matte A som det hette då som grund, den är i stort sett samma som matte 1. Även om du normalt skriver prov långsamt så hinner du lätt! http://www.provtips.com/hogskoleprovet_nog.html

Plingen85
2014-04-04 11:39
#2

Fast jag tycker matte 2 är svårt också haha, håller på med gamla prov nu och läser på olika sidor

deeman
2014-04-04 15:26
#3

Lite väl sent påtänkt eller?

Här är några bra sidor att bokmärka:

På sajten www.ordprov.se kan du öva på alla
delar som omfattas i HS-provet 

På sajten http://www.matteboken.se kan du beta igenom matte från åk 3 till matte E.  DÄr kan du även se exempel och lösningar från provet i fjol (VT13).
På studera.nu finns även matnyttig information och träning.

http://studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/forbereddiginforhogskoleprovet.5.27d86368130216405a680008818.html

Jag ska också göra provet, igen - och sitter nu och tittar igenom det mesta, men speciellt på ELF och NOG-delen. 

Lycka till!

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Plingen85
2014-04-04 20:21
#4

Om du ser så skrev jag den här tråden för nästan 1 månad sen, och jag har ju såklart hållt på medans. men sista minuten tips är aldrig fel och jag sitter och håller på ikväll också.

alla 3 länkar du gav har jag varit på hela dagen men tack ändå :)

deeman
2014-04-04 21:51
#5

OK, ja 1 månad är iof också lite sent påtänkt kanske…. ;.)

Som även denna länk, men kom in på denna nu under kvällen. http://www.youtube.com/user/Matematikvideo

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2014-04-06 23:30
#6

Så här dagen efter och när allt lagt sig, hur gick det för dig?

För mig gick det hyfsat - höjde mitt snitt. :-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Plingen85
2014-04-07 10:04
#7

Ja det gick väl inte sådär jätte bra, men för att inte ha pluggat på 10 år och har lässvårigheter så får det väl duga som första försöket.. 

Men om jag ska göra om det så ska jag nog skaffa privat hjälp så jag lär mig mer om strategin på matten 😉

deeman
2014-04-07 11:07
#8

Ja de var trots all en del knöliga uppgifter på de kvantitativa delarna. Provet finns nu på Studera.nu

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2014-04-07 16:41
#9

Jag har alltid en strategi där jag i matematikdelarna markerar alla A/B/C/D eller E. Sedan går jag igenom och ändrar ev. efter hand.

/ = eller

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Plingen85
2014-04-09 07:16
#10

Ok ja jag kanske fattar matten bättre när jag gått igenom hela matte 2a, sen får jag nog gå igenom matte 1a hemma själv.

Det jag tyckte va roligast med provet var att jag nästan fick alla rätt på engelska delen. Får se om jag satsar på höstens prov, beror på vad som händer med intagningen.

deeman
2014-04-09 13:44
#11

Tycker själv att det mest var Matte A till Matte 1 - så du kanske borde titta på hela A-kursen dvs A eller 1a/1b och 1c samt även titt lite på B-kursen dvs B eller 2a och 2b osv.

Får man fråga vad du har tänkt att söka och va du har svårt med när det gäller matten.

Ja, ord och läs för svenska respektive engelska är nästan alltid lite småroliga och kluriga, jag fick inte med mig mina anteckningar…men jag tycker det kändes helt ok. 
Pass 5 var roligast, pass 2 var förresten utprövning- så det räknas inte tyvärr ;-( 
Tycker du också att en del av texterna i LÄS var tråkiga?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Plingen85
2014-04-09 13:55
#12

Jag går ju just nu på matte 2a på komvux, men matte 1a va 10 år sen jag plugga. Haha jag tyckte mycket av texten va extremt tråkigt att läsa.

Jag har sökt mycket, men på topp ligger Socionom och Logoped, men det ser mörkt ut med det tack vare hp poängen.

Jag har ju glömt det mesta av matten i gymnasiet (den matten hade vi en väldigt dålig lärare som inte gjorde matte roligt), så jag hade svårt för mycket. Däremot diagramen och tabellerna hade jag mer rätt på än de övriga uppgifterna. Det är ju den strategiska biten när man ska se om man kan räkna ut uppgiften jag har svårt med.

deeman
2014-04-09 21:37
#13

Du menar NOG-delen, t.ex (1) men ej i (2) osv?

Vilket sammanträffande, är också inne på socionom eller
socialpedagog/IT-ekonomi etc

Från i fjol så har jag sett att det i urval 1 ligger ett snitt mellan 0.70 och 1.30 för socionomprogrammet där 1.30 gällde för Ersta.

Socionom är ett brett yrkesområde och ett smart val.
Bättre lycka nästa gång om det inte går vägen. 

Jag kommer nog göra provet igen, allt för att få upp det ;-) och för att gå vilka kurser som helst som man känner för….

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Plingen85
2014-04-10 07:12
#14

Ok ja jag har sökt runt till alla som har socionomprogrammet här i Stockholm, nu har jag barn annars hade jag sökt runt i Sverige. 

Jag sa att jag aldrig skulle göra om provet, men jag har nog ändrat mig haha

deeman
2014-04-10 12:01
#15

Ok, jag har sökt till skolor i Stockholm också.
Vilka högskolor har de mer förutom Ersta och Socialhögskolan som kör Socionomprogrammet?
-Vilka skolor har du sökt till?

Nu vet jag inte hur gammal du är men att höja snittet är ju inte fel.
Och det är också en liten kostnad som kan påverka en förändring i den enskildes framtid.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Plingen85
2014-04-10 13:19
#16

Socialhögskolan har jag inte hört talas som tror jag.. Jag har sökt till ersta, sthlms universitet, Gävle distans Jag är 29 så jag hinner göra det några gånger till innan jag ger upp

Plingen85
2014-04-10 13:21
#17

Ah Socialhögskolan är ju en del av sthlms universitet =)

deeman
2014-04-10 15:03
#18

Man blir aldrig för gammal för studier ;-)

Jag har också sökt till bl.a Ersta, men tänkte av någon outgrundlig 
anledning inte på Stockholms Universitet_(antar jag har riktat in mig och spånat på dem som har bostadsgaranti).
_
Förresten, Du vet väl om att Gävle distans inte är helt och hållet distans då studierna omfattas av antal träffar på campus?

Ersta verkar bra, då det är lite mindre samt att personer från "fältet" går programmet?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


deeman
2014-04-10 22:53
#19

Har du förresten sett att det finns ett likartat program som heter "Socialpedagogiskt program"? Det ges vid Västervik resp. Trollhättan.

Socionom är lite högre status kan jag tror men annars ger dem båda dig likartad/samma kandidat men olika examina. Och frågan är om man ev. också kan komplettera till socionomexamina…?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Plingen85
2014-04-11 09:58
#20

Ja jag vet att man måste upp till gävle några gånger men då kan man säkert samåka med andra annars så har jag bil. Nej den enda jag visste som var snarlik är en på södertörns högskola socialt arbete i storstadsprofil tror jag att den heter. Efter den kan man ta socionom examen med en extra kurs eller hur det nu var. Har inte papprena framför

Annons:
deeman
2014-04-11 13:58
#21

Ok, tack för tipset - ska titta på Södertörn om de erbjuder bostadsgaranti

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[Älskamig]
2014-05-20 16:51
#22

Youtube har en en del klipp som förklarar bra och tydligt kring hur man räknar ut olika saker. Kolla igenom där! (ifalldu inte redan gjort det vill säga)

Bjallstal
2014-06-13 10:03
#23

Gör hp många gånger. Första gången är man nervös, osäker på upplägget och huruvida tiden räcker till. Jag har höjt mig från 0,6 till 1,35, och ska ändå skriva i höst igen. Har aldrig läst på eller pluggat inför provet någon av gångerna. Jag har ingen aning om Vad jag vill plugga, men ska satsa satan på hp i höst. Och verkligen lösa på innan :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Plingen85
2014-07-12 17:02
#24

deeman hur gick det för dig?

Jag kom in på logopedprogrammet! Tack vare alternativa urvalet, fick 80 av 90 i meritpoäng där =) Så nu väntar 4 års studier och jag känner mig helt skräckslagen blandat med spänning och förväntan

deeman
2014-07-13 14:51
#25

Nämen grattis!
Vad menar du förresten med 80/90 i meritpoäng, något jobb eller så?

Kan förstå den skräckblandade förtjusningen.
BLir det flytt o massa grejer nu då?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Plingen85
2014-07-13 18:39
#26

Jag gjorde PILOG uttagning hos dom. Då fick man meritpoäng till alternativt urval. Och där fick jag det. Nej jag bor i sthlm så bor kvar där jag bor =)

deeman
2014-07-14 13:38
#27

OK, ursäkta.., men vad är PILOG och var någonstans gjorde du det?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Annons:
Plingen85
2014-07-15 21:45
#28

PILOG är ett alternativt urval som karolinska i huddinge använder sig av. Man kommer dit på skrivning sen går man vidare till intervju med en psykolog och logoped. 2 andra program kör med det också på karolinska. Vissa andra program också

Upp till toppen
Annons: