Annons:
Etikett05-studieteknik
Läst 5029 ggr
Plingen85
2014-03-15 09:23

Tips på mattesidor inför högskoleprovet

Känner att jag måste sitta och fördjupa mig mer i matten, då jag får totalt hjärnsläpp när jag sitter och läser frågorna på testproven för högskoleprovet.

Jag blir stressad av att veta att det är tidspress, och jag måste försöka få i hur man ska se lösningen, om det nu finns tillräckligt med information i frågan. 

Jag är inne på matteboken bla och kollar m.m Har ni tips på vad man ska uppdatera sig om i matten? Jag pluggar matte 2a nu så lite har jag ju uppdaterat mig men annars så har jag inte pluggat matte på 10 år.

Annons:
calle1964
2014-03-30 09:08
#1

Pluggar du matte 2 så kommer provet gå som en dans. Man har väldigt gott om tid på provet och får snarare vänta länge på nästa moment. Nu var det längesedan jag gjorde högskoleprovet men då var det inte direkt uträkningar man gjorde. Det var mer att välja troligaste svaret. Jag är dålig i matte men skrev 18 av 20 då. Det är fullt tillräckligt med matte 1 kunskaper för att klara ett bra resultat på högskoleprovet, själv hade jag matte A som det hette då som grund, den är i stort sett samma som matte 1. Även om du normalt skriver prov långsamt så hinner du lätt! http://www.provtips.com/hogskoleprovet_nog.html

Plingen85
2014-04-04 11:39
#2

Fast jag tycker matte 2 är svårt också haha, håller på med gamla prov nu och läser på olika sidor

deeman
2014-04-04 15:26
#3

Lite väl sent påtänkt eller?

Här är några bra sidor att bokmärka:

På sajten www.ordprov.se kan du öva på alla
delar som omfattas i HS-provet 

På sajten http://www.matteboken.se kan du beta igenom matte från åk 3 till matte E.  DÄr kan du även se exempel och lösningar från provet i fjol (VT13).
På studera.nu finns även matnyttig information och träning.

http://studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/forbereddiginforhogskoleprovet.5.27d86368130216405a680008818.html