Annons:
Etikett14-övrigt-skolrelaterat
Läst 4615 ggr
[Tilde]
11/2/13, 4:52 PM

Orättvist behandlad av lärare

Vad kan man göra om man känner sig orättvist behandlad av sin lärare?

Läraren för den pågående kursen är virrig, flummig och ja.. orättvis. Det känns som om hon ogillar mig på grund av att jag har missat olika lektioner i skolan då jag dels bor borta och dels har haft mycket som har hänt i mitt privatliv.

Bland annat så stod jag och förklarade något för henne och hon bara gick iväg mitt i allt, utan att säga något.

Nu är vi indelade i grupper och jag kunde inte ta mig till skolan den första dagen på gruppens projekt eftersom stormen/orkanen gjorde så alla tåg var inställda. Jag hamnade i en grupp där en av tjejerna verkligen inte är snäll mot mig (såklart förstår jag att de inte är glada för jag inte har kunnat hjälpa till med projektet när jag var borta - men låter de mig inte göra något så KAN jag ju inte hjälpa till) och jag försökte förklara detta för läraren, eftersom jag inte får arbeta något med själva projektet för den där tjejen… Läraren börjar då prata om att jag gjorde ett annat projekt svagt - trots att arkitekterna som hjälpte till med undervisningen under den delen av kursen endast gav mig beröm och positiv kritik!

Vad kan man göra om man känner att läraren har fördomar mot en och behandlar en efter dessa? Jag mår riktigt dåligt över detta och känner mig sönderstressad och ledsen. 

Hjälper det att kontakta den ansvariga för utbildningen?

Annons:
Nali
11/2/13, 7:43 PM
#1

Blir du orättvist behandlad av en lärare så ska man alltid kontakta "rektorn". I ditt fall så kanske det inte finns någon, kontakta i så fall ansvarspersonen eller lärarens arbetsgivare. 

Det måste finnas väldigt många du kan vända dig till. Har ni kurator på skolan eller så, kan du också kontakta den personen.

Vänd dig till de människor du vet jobbar med att stödja eleverna på utbildningen.

[Tilde]
11/2/13, 8:05 PM
#2

#1 Jag funderade på att boka möte hos kuratorn, men har inte tid den kommande veckan. Vi får se om hon beter sig bättre på måndag. :/ Annars skriver jag till programansvarig och frågar hur jag ska göra.

Tack för ditt svar!

Åsa S
11/4/13, 12:49 PM
#3

Frågan är dock du skriver du varit bort mycket pga av olika skäl men har det varit giltig frånvaro? En lärare har INTE skyldighet att ge specialbehandling till elev som haft ogiltig frånvaro och det spelar ingen roll hur snyftig elevens skäl är, man måste ha giltig frånvaro genom intyg från psykiatriker, läkare,  ledigt från mentor, rektor mm. Har man haft ogiltig frånvaro har man själv ansvar att ta reda på vad som ska göras till nästa lektion ex. genom att kontakta klasskompisar. +Varför kunde du inte hjälpa till med projektet? Det finns ju både telefoner och datorer, funkade inte de heller? Det finns så mycket teknik i de flesta hem numera att man faktiskt kan hänga med hyfsat i skolarbetet även ifall tåg är inställda man kan ha telefonkonferens med de andra i gruppen, sitta hemma och söka info som hjälper gruppen mm.

Men är det så att du verkligen gjort allt för att hänga med i undervisningen ex. genom att ta reda på vad du missar de dagar du varit borta, försökt hänga med på distans etc. och hon ändå verkar avståndstagande till dina försök till hjälp så ska du såklart vända dig till rektorn.

Ursäkta om jag låter hård men har själv jobbat som lärare och fått höra de flesta snyfthistorier som jag gått på, och jobbat dag och natt för att hjälpa dessa elever och sedan fått reda på att många av snyfthistorierna var lögn man blir lätt cyniskt då efter ett tag då man försökt hjälpa elever som sagt de behöver hjälp med en massa saker pga att släktingar dött, sjukdom i familjen etc och sedan få reda på att inget av det är sant. Man får svårt tro på vad ens elever säger efter ett tag och går enbart på ifall det finns läkarintyg mm så man vet att allt är sant.

[Tilde]
11/4/13, 5:57 PM
#4

#3 Det är dock inte sant. Det är "valfritt" om man vill gå på handledningarna eller ej. Självklart lär man sig mer om man gå till varje handledning, men det är inget måste - man kan fortfarande göra sina uppgifter. Det är ens eget ansvar att man får all information. :)

Anledningen till att jag inte kunde hjälpa till på projektet var att jag som sagt missade den första lektionen på grund av stormen. Alla tåg var inställda och jag hade inte möjlighet att ta mig till skolan (som ligger i Malmö, medan jag bor i Köpenhamn). Sedan lät de (gruppen) mig inte göra något när jag väl var där. Man kunde inte arbeta hemma, så det spelade ingen roll om man hade dator eller telefon. Dessutom visste jag inte ens vilken grupp jag var i förrän i onsdags då jag hamnade i en ny grupp. Gruppen var inte så accepterande av mig, men det har blivit bättre denna vecka. Nu får jag i alla fall arbeta med dem som en gruppmedlem. 

Det var i alla fall inte ens mycket jag missade - som sagt en dag då jag inte var där på grund av stormen/orkanen Simone. Jag har såklart försökt mitt bästa att komma ikapp, men jag ville vara rättvis mot min grupp och be om en kompletteringsuppgift så jag inte tog åt mig äran för det jag inte gjorde på projektet. Fick inget svar av läraren angående detta, som vanligt……

Kan också tillägga att ingen tycker om denna lärare (hon är inte ens utbildad pedagog) då hon är väldigt virrig och otrevlig. Frågor är tydligen inte välkomna hos henne utan man ska ta reda på allt själv - trots att det ibland är omöjligt utan information från henne.

Fridaaaa
4/22/14, 12:47 PM
#5

#3 På högskola behöver man inte det, så länge man gör uppgifterna, antingen på obligastorisk träff eller ersättningsuppgift sen. Så har vi i alla fall, behöver inte lämna intyg om man missar eller så. Så är det här i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: